KULTURANALYS OCH SKOLUTVECKLING PÅ SÖDERSKOLAN

Detta är en Magister-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Monica Mill; [2007]

Nyckelord: Skolutveckling; Brevmetoden;

Sammanfattning: Bakgrund: I samband med Söderskolans 10-årsjubileum kände skolledning och personal att utvecklingen gått lite i stå och att vi behövde en nystart. Jag föreslog att jag kunde göra en kulturanalys med hjälp av brevmetoden som ett led i min magisterutbildning. Syfte: Jag vill bidra till skolans utveckling genom att kartlägga och sammanställa olika förslag och idéer i breven för att hitta lämpliga utvecklingsområden. Från min synvinkel fanns ytterligare ett syfte och det är att få prova på att själv göra en studie med hjälp av brevmetoden för att se hur den fungerar i praktiken och att kunna jämföra med aktuell litteratur och min tidigare erfarenhet av skolutveckling. Teori: Den teoretiska basen för detta arbete har jag till stora delar hämtat från professor Gunnar Bergs förläsningar och hans två böcker Skolkultur – nyckeln till skolans utveckling och Att förstå skolan. Även litteratur av Andy Hargreaves har varit till stor nytta och försett mig med tankar och teoretiska modeller, som t ex den rörliga mosaiken, en flexibel organisationsstruktur som kan svara upp mot framtidens krav. Metod: Jag använde mig av en modifierad variant av kulturanalys genom brevmetoden, som förklaras utförligt i ovanstående böcker av professor G Berg. Jag lät Söderskolans personal skriva öppna brev med svar på frågan: Hur vill du att Söderskolan ska se ut och fungera om 5-10 år? Brevskrivandet fick stor anslutning och många hade lagt ner stor möda på sina brev. Resultat: Undersökningen har medfört att vi har fått en bra överblick över möjliga områden för skolutveckling. Ett par olika förslag har redan testats av enskilda arbetslag. Entusiasmen i kollegiet har ökat och flera arbetslag har inspirerats att prova nya vägar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)