Rummets betydelse i utomhuspedagogik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Taina Barringe; [2009]

Nyckelord: förskola; lärande; utemiljö; utomhuspedagogik;

Sammanfattning: SammanfattningUppsatsen handlar om utomhuspedagogik och lärande ur en rumslig aspekt. Den baserar sig på en studie av sex förskolor i tre kommuner i södra Sverige. Syftet med studien är att genom kvalitativa forskningsintervjuer och digitala bilder få en uppfattning om uterummets betydelse för två olika typer av utomhuspedagogiska verksamheter i förskolan – uteförskolor och uteavdelningar. Utemiljön skall agera som den huvudsakliga arenan för lärande och utveckling i ett utomhuspedagogiskt arbetssätt. Studien lyfter fram pedagogernas syn på utemiljön som hälsomiljö, social lärmiljö och pedagogisk lärmiljö. Pedagogerna anser att allt som kan läras inomhus kan även läras utomhus, till och med på ett bättre sätt. Lärandet blir mer autentiskt, sinnligt och konkret och ger en helhetsupplevelse som involverar hela kroppen. Det gäller att se möjligheter istället för hinder.Nyckelord: förskola, lärande, utemiljö, utomhuspedagogik

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)