Estetik – ett redskap för lärande.

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiskaämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hurpedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiskaverksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna iverksamheterna. Vår ambition med studien är att ge en bild om och i så fall hur pedagoger anser sig integreraroch använda den estetiska verksamheten i förskola och grundskola som ett meningsfullt redskap till ett lustfylltlärande. Vi vill även utreda och undersöka vad som sker i övergången mellan förskola och grundskola när detgäller integreringen av de estetiska ämnena i verksamheten enligt pedagogerna. I Lpfö98 och Lpo94 står det attläsa att kunskap kan inhämtas genom olika arbetsformer till exempel via musik, rytmik, dans, bild och skapande.Vår fallstudie grundas på en kvalitativ undersökning med samtalsintervjuer som undersökningsmetod. Fyraverksamma pedagoger inom förskola, grundskola och kulturskola har intervjuats kring deras syn påintegreringen av estetiska ämnen i sina olika pedagogiska verksamheter. 15 barnintervjuer har även genomförts.Vi ville med intervjuerna se om barn har förståelsen om de kan erövra kunskap i teoretiska ämnen via estetiskauttrycksformer.De fyra pedagogerna är överens om att denna integrering bör finnas, därför att den är ett meningsfullt redskapnär det gäller barns olika sätt att lära. Att lära sig med hjälp av hela kroppen anser de som något viktigt ochpositivt. Övergången mellan förskola och grundskola kan upplevas som problematisk för barnen. Barnen går oftafrån förskolan där lek, kreativitet, musik och skapande är ett naturligt inslag i verksamhetens vardag, till att gåmot den mer traditionella och tillrättalagde skolundervisningen, där de estetiska uttrycksformerna inte får likastor plats som i förskoleverksamheten.Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet där lärandet sker i samspel med andra människor. Integreringleder till ett socialt samspel och en kommunikation mellan deltagarna i läroprocessen.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)