Sveriges vanligaste institutionella samtal. En studie av några lärares och elevers syn på utvecklingssamtalet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: ABSTRACT Gustavsson Goddijn, Ann & Therus, Ewa-Lena (2007). Sveriges vanligaste institutionella samtal. En studie av några lärares och elevers syn på utvecklingssamtalet. (The most common conversation in Sweden. A study of some teachers´and students´ views on the development dialogue). Skolutveckling- och ledarskap. Lärarutbildningen 60 p. Lärarutbildningen. Malmö). Syftet med följande arbete var att få en förståelse för hur utvecklingssamtal upplevdes av elever och lärare. Med hjälp av denna kunskap utvecklade vi sedan ett exempel på ett underlag som vi kunde använda när vi håller lärande utvecklingssamtal på gymnasienivå. Den empiriska studien var framför allt kvalitativ men det finns även ett inslag av kvantitativ undersökning. Lärarna och eleverna ansåg att syftet med utvecklingssamtalet var att främja elevernas utveckling, resultatredovisning och möte. Lärarna betonade också relationen elev och lärare. För att det ska bli ett lärande utvecklingssamtal ansåg båda grupper att samtalets upplägg, målet med utvecklingssamtalet, relationen mellan elev och lärare och lärares egenskaper var viktiga. Men både elever och lärare upplevde inte att utvecklingssamtalen helt och hållet var lärande och utvecklande. Nyckel ord: elevinflytande, lärande utvecklingssamtal, makt, utvecklingssamtal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)