Lyfts attityden av LYFTs marknadsföring? : En studie om hur individens attityd kan komma att påverkas av LYFTs marknadsföringsaktiviteter på Instagram

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den här studien har studerat bolaget British American Tobacco ABs serie nikotinportioner LYFT. Nikotinportioner påminner om det traditionella portionssnuset men omfattas inte av de lagar som förhindrar marknadsföring av produkter innehållandes tobak. Studien fokuserar på att undersöka på vilket sätt LYFTs marknadsföringsaktiviteter på Instagram påverkar individens attityd mot nikotinportioner. Studien bygger på en kvantitativ undersökning utförd genom en egenkonstruerad enkätundersökning. Enkätens respondenter exponerades i samband med besvarandet för marknadsföringsmaterial hämtat från LYFTs instagramprofil. Enkäten grundas i det teoretiska ramverket Tri-component model som genom de tre oberoende variablerna kognitiv, affektiv och konativ påverkar den beroende variabeln attityd, vilket enligt modellen har en påverkan på individens beteende. Resultatet från undersökningen visar att den affektiva komponenten har ett positivt samband med attityd, medan de övriga två komponenterna, kognitiv och konativ, inte uppvisar något samband. Den affektiva komponenten har således störst betydelse gällande att påverka individens attityd mot LYFTs nikotinportioner genom marknadsföring på Instagram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)