Designprinciper för att utveckla en digital marknadsplats : Att utveckla en digital marknadsplats

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

Sammanfattning: Denna studie ämnar undersöka och utvärdera vilka designprinciper som är centrala vid utveckling av digitala marknadsplatser med affärsinformation. Genom att ta fram ett designförslag utvärderas och reflekteras designprinciperna. Teorier har samlats in kring det valda ämnesområdet för att ta fram designprinciper. Den teoretiska referensramen delas in i två delar, första delen beskriver de teorier som ligger till grund för undersökningen av att utveckla digitala marknadsplatser. Andra delen är de teorier som krävs för att utveckla den digitala marknadsplatsen. Kvalitativa data har samlats in under studiens gång genom att genomföra semi-strukturerade intervjuer med anställda på det utvalda företaget. Action design research har använts som strategi för att presentera, utvärdera och testa designprinciperna i en designlösning. Avslutningsvis listas designprinciperna utifrån temaområden, digitalisering, struktur, produkter & tjänster samt användarvänlighet. För att slutligen presentera designprinciperna baserat på viktiga designprinciper och nya designprinciper som är centrala vid utvecklingen av digitala marknadsplatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)