Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. Ett flertal studier uttrycker dock att det finns en osäkerhet i den egna kunskapen inom naturvetenskap hos en del förskollärare, vilket kan påverka om eller hur de undervisar i ämnet. Syftet med studien är därför att undersöka förskollärares erfarenheter av att didaktiskt planera och undervisa barn inom naturvetenskap, med ett särskilt fokus riktat mot hur de använder förskolans fysiska miljö och betydelsen av material i den naturvetenskapliga undervisningen. För att ta del av förskollärares resonemang kring detta användes skriftlig intervju som metod. Totalt deltog åtta förskollärare i studien. Insamlade data har sedan analyserats med begrepp utifrån den sociokulturella teorin. Sammanfattningsvis synliggör resultatet att förskollärare planerar in var den naturvetenskapliga undervisningen ska ske utifrån de olika miljöer de har tillgång till. I förskolans inomhusmiljö är det främst organisatoriska aspekter som påverkar var undervisningen sker. Rummen som används till den naturvetenskapliga undervisningen är därför rum som tåls att stöka ner, som till exempel ateljén eller våtrum där det också går att stänga dörren för att undervisa i mindre grupper. Vidare framkommer det att förskollärarna i den naturvetenskapliga undervisningen intar ett utforskande förhållningssätt och att de använder både förskolans inomhusmiljö och naturen i utomhusmiljön för att undersöka naturvetenskapliga fenomen tillsammans med barnen. Förskolans gård och närliggande skogar används för att ge barnen konkreta erfarenheter av olika processer som sker i den naturliga miljön. De material resultatet visar och som beskrivs som viktiga att ha tillgång till för den naturvetenskapliga undervisningen är bland annat digitala verktyg, som både gör det möjligt att undersöka föremål närmare och att ta reda på fakta. Olika material från naturen lyfts också som användbara i den naturvetenskapliga undervisningen. Material från naturen kombineras också med andra föremål som finns på förskolans avdelning för att bidra till olika naturvetenskapliga undervisningstillfällen. Förskollärarna lyfter ett förproducerat material, vilket benämns som NTA-lådor (Naturkunskap och teknik för alla) och kan användas av de förskollärare som genomfört en introduktionsutbildning för dessa. Lådorna innehåller naturvetenskapliga experiment utifrån olika teman och fungerar stöttande för förskollärarna i deras planering och undervisning i ämnet naturvetenskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)