När utbildning och arbetsliv möts : En studie om hur olika yrkesroller inom HR-branschen upplever att deras utbildning möter arbetslivets krav

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: En utbildning på ett PA-program förbereder studenter till ett arbete med personal och arbetsrelaterade frågor, och i utbildningen lärs allt från beteendevetenskap till ekonomi och arbetsrätt ut. Studien syftar till att undersöka hur olika yrkesroller inom personalvetaryrket upplever att de haft användning av sin utbildning senare i arbetslivet. En kvalitativ ansats valdes och det genomfördes intervjuer med relativt nyligen examinerade personalvetare som tillsammans utgör två olika yrkesroller inom personalvetarområdet. Resultatet visar att praktik samt rådande konjunktur på arbetsmarknaden, kan spela viss roll när det kommer till vilken yrkesroll en individ får. Beroende på vilken yrkesroll en individ har, ökar eller minskar möjligheten att få använda sig av den kunskap som skapades i universitetet senare i arbetslivet. Ett arbete med snäva arbetsområden och mycket företagsspecifika sysslor innebär ett hinder när det kommer till möjligheten att applicera det man lärt sig under studietiden på arbetssysslorna. Resultatet visar även att det finns en generell bild från de båda yrkesrollerna att universiteten och arbetslivet lär ut olika attityder kring personalvetaryrket. Universiteten lär i mångt och mycket ut en ”mjuk” bild av en personalvetare som någon som ska väna om människor och arbeta för arbetstagarna. Arbetslivet å andra sidan lär ut en ”hårdare” bild där personalvetaren ska arbeta för arbetsgivaren och för att gynna arbetsgivarens intressen. Slutligen diskuteras kring begreppet yrkesroll, och slutsatsen är att yrkesrollen kan utvecklas och ”må bra” om de som tillhör den får möjlighet att arbeta med det som de känner att de är utbildade till. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)