"Tiotal för sej och ental för sej" : Elevers förmåga att välja effektiva beräkningsstrategier vid subtraktion

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka om elever i årskurs 3 anpassar beräkningsstrategierna utifrån subtraktionsuppgifternas olika utformning, samt om vissa beräkningsstrategier är effektivare än andra. Syftet är också att undersöka om uppgifternas utformning har betydelse för elevernas lösningsförmåga. För att få svar på detta användes ett matematiktest där eleverna fick lösa tio subtraktionsuppgifter med olika utformning, samt redovisa sina beräkningar. I undersökningen framkommer att eleverna inte anpassar sina beräkningsstrategier utifrån uppgiftens utformning, bland annat när det gäller om uppgiften är med tiotalsövergång eller utan tiotalsövergång. Vidare framgår att stegvisa beräkningar är den mest effektiva beräkningsstrategin, men att den förekommer i lägst utsträckning. Talsortsvisa beräkningar leder ofta till felaktigheter i uppgifter med tiotalsövergång, men även i uppgifter utan tiotalsövergång. Undersökningen visar också att uppgifternas utformning påverkar elevernas lösningsförmåga och att störst svårigheter har eleverna när det gäller att lösa en naken uppgift med tiotalsövergång, där minuenden saknas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)