”Det fanns en plats i världen som var perfekt utformad efter henne men fel för : En genusanalys samt didaktisk analys av Nora eller Brinn Oslo brinn i relation till gymnasieskolans värdegrundsuppdrag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen analyserar Johanna Frids roman Nora eller Brinn Oslo brinn (2018). Syftet med analysen är att synliggöra genuskonstruktion i romanen samt undersöka hur denna skulle kunna användas i undervisningen i relation till det värdegrundsarbete som föreskrivs av Skolverket. Genusanalysen utgår från en kvalitativ textanalys samt teorier om hur genus är något som ständigt konstrueras. Den didaktiska analysen utgår från en metod för tematisk undervisning samt två modeller för litteratursamtalet i undervisningen. Analysen visar att kvinnlighet konstrueras i relation till romanens avundsjuke-, svartsjuke-, och endometriostema. Manlighet konstrueras i relation till romanens svartsjuke- och endometriostema. Resultatet visar även att romanen skulle kunna användas inom ramen för en tematisk undervisning samt som en utgångspunkt för litteratursamtal inom ramen för det värdegrundsarbete rörande könsnormer som föreskrivs av Skolverket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)