Det är inte svaret som räknas : ett undervisningsmaterial inom matematik med fokus på problemlösning, grupparbete och motivation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Matematik

Sammanfattning: Undervisningsprojektet vilket redovisas i examensarbetet syftar till att skapa ett ökat intresse för ämnet matematik samtidigt som det tränar elevens förmåga att arbeta i grupp och stärker gemenskapen i klassen. I arbetet har författaren använt sig av enkäter, deltagande observationer samt semistrukturerade kvalitativa intervjuer som datainsamlingsmetoder. I resultatredovisningen framkommer att undervisningsmaterialet uppnått de kriterier som presenterades under författarens produktutveckling likaväl som syftet med arbete anses uppnås. Inslagen av spelifierat lärande, den varierade undervisningen, samt elevernas upplevelser av verkliga problem bedöms vara de mest framträdande faktorerna i detta projekt vilket har genererat ett för eleverna roligt och lyckat undervisningsmaterial inom problemlösning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)