PATIENTERS UPPLEVELSE AV DIGITALISERAD INFORMATION INFÖR KRANSKÄRLSRÖNTGEN Hur information delges och tas emot av patienten

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Patienter som skall genomgå kranskärlsröntgen och eventuellt PCI har behov av information om den förestående undersökningen. I samband med pandemirestriktioner våren 2020, ersattes ett informationsmöte i grupp med skriftlig information och ett digitalt verktyg, bestående av en informationsfilm samt en chatt-funktion. Syfte: Syftet var att ta reda på hur digital information till patienten i form av text, film och chat upplevdes inför en kranskärlsröntgen och eventuell PCI. Metod: En intervjustudie och kvalitativ innehållsanalys med patienter som gjort kranskärlsröntgen på en kardiologavdelning. Intervjuerna gjordes med ett bekvämlighetsurval där 16 patienter intervjuades. En intervjuguide togs fram med några huvudfrågor och underliggande stödfrågor, de flesta formulerade som öppna frågor, så att patienten kunde beskriva upplevelsen kopplat till syftet. En induktiv analys av texterna gjordes och ljudinspelningarna lyssnades igenom. Därefter transkriberades texten varefter meningsbärande enheter, koder och teman utkristalliserades. Resultat: Patienternas upplevelser av det nya tillvägagångssättet mynnade ut i tre teman: att ha kunskap, att känna trygghet och att möta digitalisering, vilket resulterade i åtta subteman: att hantera information, att ha olika typer av informationsbehov, att känna sig trygg, att uppleva otrygghet, stöd av vänner och anhöriga, att kunna hantera digitala verktyg, svårt att hantera digitala verktyg och ovilja att hantera digitala verktyg. Av totalt 16 intervjuade patienter hade endast fem sett filmen och ingen hade använt sig av chatt-funktionen. Slutsatser: Patienterna var nöjda med det nya arbetssättet men förbättringspotential finns. En rekommendation är att göra det digitala verktyget mer lättillgängligt för patient och anhöriga på 1177 eller på Sahlgrenska Universitetssjukhusets hemsida. En annan rekommendation är att se över hur informationssidan på 1177 kan förenklas och förtydligas ytterligare. Det nya arbetssättet har lett till att sjuksköterskan inte har samma tidiga kontakt som innan varför en utökad muntlig kontakt skulle vara fördelaktig för främjande av hälsa och omvårdnad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)