Unga vuxna och nikotinpåsar : En kvantitativ studie om marknadsföringsregleringar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Simon Lundvall; Måns Johansson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Användningen av nikotinpåsar är något som har ökat i flera delar av världen bland unga vuxna.Även i Sverige har användningen av nikotinpåsar sett en ökning under senare år. Gamlaregleringar och lagar gällande tobaksprodukter i Sverige kunde undgås av tobaksbolag eftersomde nya nikotinpåsarna inte klassades som tobaksprodukter. På grund av detta infördes en nymarknadsföringsreglering i Sverige med syftet att minska den växande konsumtionen avnikotinpåsar.Syftet med studien blev grundat på det ovanstående att studera hur dennamarknadsföringsreglering påverkar konsumenters attityd och köpbeteende gällandenikotinpåsar. För att ta reda på detta utfördes en enkät där 129 respondenter fick ta ställning tillolika påståenden gällande nikotinpåsar och deras användning av dessa. Slutsatserna som drogsfrån svaren som samlats in var att attityderna kring nikotinpåsar inte har påverkats allt förmycket av marknadsföringsregleringen. De som kände till att en reglering hade införts instämdeinte till att nikotinpåsar borde få marknadsföras till samma nivå som respondenterna utankännedom av regleringen. Resultatet tyder också på att marknadsföringsregleringen inte utförsitt syfte på digitala och sociala medier. Reklam med fokus på smaken av nikotinpåsarförekommer fortfarande och en stor del av respondenterna under 25 år ser fortfarandemarknadsföring av nikotinpåsar digitalt.Studien visar att nya lösningar för att stävja konsumtion av skadliga produkter som nikotinpåsarbehövs tas fram. Marknadsföringsreglering av denna sort har svårt att kontrollera vilket innehållsom visas på de globala digitala plattformar som existerar idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)