Kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar hos pedagoger på gymnasiet inom dyslexiområdet
Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka vilka kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar svenska gymnasielärare, specialpedagoger och speciallärare har inom dyslexiområdet. I studien undersöks hur väl lärarnas kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar om dyslexi på en allmän- och symptomnivå överensstämmer med deras kunskaper kring lämpliga åtgärder i arbetet med eleverna. Här undersöks även om man kan jämföra kunskaper, uppfattningar och missuppfattningar om dyslexi hos pedagogerna kopplat till ämnesinriktning, fortbildning inom dyslexiområdet samt verksamma år inom yrket. Studien har en komparativ ansats vilket innebär att undersökningsresultatet kommer att kunna jämföras med liknande internationella studier. De teoretiska utgångspunkterna grundar sig i kunskapsteori, och dess tre huvudsakliga fokusområden: sanningar, kunskap och trosföreställningar samt, fenomenologi Nyckeord: dyslexi, svenska lärare, speciallärare, specialpedagoger, kunskaper, missuppfattningar
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)