Svenska modebranschens efterfrågan av en svensktillverkad cellulosabaserad textil

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Forest Products

Författare: Erik Anderzén; [2014]

Nyckelord: textilfiber; dissolvingmassa; viskos; lyocell; modal;

Sammanfattning: Textil- och klädindustrin bygger tillsammans upp en komplex försörjningskedja med många olika aktörer, från råvara till färdig produkt. Tidigare forskning visar på att det under de senaste decennierna skett en tydlig förflyttning av modeindustrins produktionsenheter, till utvecklingsländer med låga lönevillkor. Sveriges förhållandevis höga löne- och energikostnader, tillsammans med en strikt miljöpolitisk agenda, har resulterat i att svensk textil- och klädindustri kontinuerligt reducerats sedan 1960-talet. Trots den industriella nedrustningen, köper svenska konsumenter idag 15 kilo textil per capita, vilket är mer än någonsin. Bomull är en mycket viktig fiber för den globala modeindustrin och anses idag vara en basfiber. Om prognoserna över den globala textila produktionen och konsumtionen slår in kommer det att uppstå brist på bomullsråvara och alternativa material kommer därmed behöva ta marknadsandelar för att täcka det ökade globala textila behovet. Viskos, lyocell och modal är de vanligaste cellulosabaserade regenatfibrerna på marknaden och materialen kan komma att få allt större betydelse för den globala textilmarknaden. Denna studie syftar till att undersöka om det finns en efterfrågan på svensktillverkad cellulosabaserade textil hos den svenska modebranschen samt att utreda vilka faktorer och egenskaper som krävs för att skapa, en för svenska modebransch, attraktiv textil. Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats där resultatkapitlet baseras på intervjuer med svenska modeföretag. Intervjuer har utförts med tre företagskategorier; stora globala modeföretag, mindre/mellanstora modeföretag och företag verksamma inom friluftsklädesbranschen. De intervjuade företagen valdes ut genom ett strategiskt och informationsbaserat urval i syfte att få en bred variation av företag. Intervjurespondenterna var verksamma inom företagens hållbarhets- eller produktionsorganisationer. I en kontext där modeindustrins produktionsenheter förflyttas till låglöneländer, finns inom branschen en oro över en minskad etisk och miljömässig kontroll. Slutsatserna från denna studie visar på att en svensktillverkad cellulosabaserad textil skulle kunna vara en tillgång för den svenska modebranschen. De främsta fördelarna ses inom marknadsföring, spårbarhet, kontroll över arbetsförhållanden, närhet till produktion samt inom företagens varumärkesbyggnad. Studiens resultat visar vidare att en hög standard gällande kvalitet, funktionalitet och miljö är elementärt för att textilen ska bli framgångsrik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)