Banken och studenten : Arbetar Nordea aktivt för att kvarhålla studenten som kund?

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Caroline Attalides; Mikael Ernemark; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under studietiden kan studenten möjligen inte ses som en lönsam kund för banken. Det finns dock en potential inför framtiden då studenten blir yrkesarbetande eftersom dennes inkomst förväntas att öka. Det torde därför finnas ett intresse för banken att kvarhålla studenten som kund vid den kritiska händelsen då denne blir yrkesarbetande. Detta leder fram till magisteruppsatsens syfte, vilket är att undersöka vilken beredskap Nordea har för att kvarhålla studenter som kunder inför och under den kritiska händelsen då de blir yrkesarbetande. Teorier gällande relation, kritisk händelse samt retention (kvarhållande) har använts i magisteruppsatsens studie. För att besvara syftet har två intervjuer gjorts, en intervju med Nordeas produktägare för Studentpaketet, Lisa Näslund, samt en annan intervju med Nordeas Business Project Manager, Kirsti Heilborn. Utifrån intervjuerna framkommer det att Nordea har ett kundvårdande synsätt och banken erbjuder ett förmånligt studentpaket men för att relationen ska bearbetas och upprätthållas krävs det snarare en aktiv handling av studenten. Nordea har därför ett bristfälligt arbete för att bearbeta relationen och därmed även kvarhålla studenten inför den kritiska händelsen då studenten blir yrkesarbetande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)