Inställningar till 15-minuterstadens centrala aspekter och förändrade mobilitetsvanor : En fallstudie i Linköpings tätort

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

Sammanfattning: Inom stadsutvecklingen har bilen länge haft en dominerade ställning, med tiden har den dock kommit att bli allt mer ifrågasatt. Flera alternativa planeringsmodeller har tagits fram för att minska bilberoendet varav Morenos 15-minuterstad är en som fått stort genomslag. Dock har mycket få studier gjorts i en nordisk kontext där befolkningstätheten är låg. Syftet har därför varit att undersöka åsikter om 15-minuterstadens centrala pelare och möjligheten till förändrade resvanor i en medelstor svensk stad. Syftet besvarades med en enkät samtidigt som en dokumentanalys genomfördes över stadens översiktsplan med tillhörande trafikstrategi (2010). Resultatet från studien visade att både kommunen och invånare är generellt positivt inställda till 15-minuterstaden men det finns ett visst motstånd till en fullständig implementation. Social practice theory har använts i analysen för att förstå människors svårföränderliga vanor, vilka kan brytas ner till material, kompentens och mening. Materialaspekten har förändrats genom ny infrastruktur vilket kommunen motiverar med ny kompetens om hållbarhet. Invånarna tillskriver 15-minuterstaden en positiv mening genom bemärkelser som rörelse, omväxling, tillgänglighet, bekvämlighet, trygghet och flexibilitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)