Erfarenhetens betydelse i internationaliseringen

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Emil Björnskär; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Världen har ”krympt” i takt med globaliseringen och länders handel har integrerats alltmer. Trots detta finns det idag fortfarande stora skillnader mellan exempelvis Sverige och Frankrike. Den här studien kommer att undersöka hur tidigare erfarenheter påverkar företags internationaliseringsprocess. Uppsatsen skrivs på uppdrag av ett franskt företag som bedriver sin verksamhet i konsultbranschen där de hjälper andra företag att bli mer kostnadseffektiva. Som modell till undersökningen används teorier om företags internationalisering samt om lärande i organisationer. Metoden som används är att i en fallstudie granska detta konsultföretag, genom att samla in data via intervjuer, telefonintervjuer samt sekundär data. Företaget i fallstudien har de senaste tre åren etablerat sig i fyra olika länder och har för avsikt att fortsätta sin expansion. Resultatet i undersökningen tyder på att ett tjänsteföretag internationaliseringsmönster idag till stora delar stämmer överens med tidigare teorier inom detta område. I ett tjänsteföretag ser det dock ut som att den erfarenhetsbaserade kunskapen blir extra betydelsefull. Slutsatser som dras är att tidigare erfarenheter till att börja med kan medföra större förändringar i företagets arbete, för att i ett senare skede i större utsträckning påverka möjligheterna till en snabbare expandering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)