Klientinflytande vid bankvärdering av privatbostäder

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Vid värdering av bostäder används ortsprismetoden. Det innebär att värderaren jämfört tidigare försäljningar i området. Vid en värdering kan klienten försöka påverka värderingen genom klientinflytande. Klientinflytande betyder att klienten försöker ändra värderingen för egen vinning. Syftet med denna uppsats är att få en ökad förståelse för om klientinflytande förekommer i samband med bankvärdering i Sverige och på vilket sätt det yttrar sig. Uppsatsen syfte besvaras genom en kvalitativ metod med hjälp av en semistrukturerad intervju. Data har samlats in med hjälp av åtta respondenter. Respondenterna är registrerade fastighetsmäklare i Karlstad kommun från olika mäklarföretag och är i denna undersökning anonyma. Efter intervjuer och sammanställning av data kunde slutsatser dras. En slutsats är att klientinflytande förekommer och att klienten försöker påverka värderingen genom att påverka valet av jämförelseobjekt. Det gick även att dra en delvis slutsats om att det är vid värderingens platsbesök hos klienten som klientinflytande förekommer. Ytterligare en slutsats är att påverkansmekanismerna expertmakt och informationsmakt är förekommande i Sverige. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)