Sökning: "ämnesplan"

Visar resultat 11 - 15 av 121 uppsatser innehållade ordet ämnesplan.

  1. 11. Hjärnplasticitet och inlärning av spanska på gymnasiet : Hur kan man använda neurovetenskap i pedagogiken för moderna språk?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Patricia Villaseñor de Lindholm; [2022]
    Nyckelord :moderna språk; spanska; neurovetenskap; hjärnforskning; hjärnplasticitet; beteendedesign;

    Sammanfattning : Spanska är idag det mest lästa av de valbara språken i den svenska skolan, men liksom de andra moderna språken lider spanskaämnet av problem med avhopp och motivation. Eleverna uppfattar språken som svåra, och inte så användbara. LÄS MER

  2. 12. Teachers’ Interpretations ofthe Reading Strategies in the ESL Syllabus : A Mixed Method Study on the Possible Advantages andDisadvantages of the Phrasing of Reading Strategies in theRevised ESL Syllabus for Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Frida Brude; Alice Öhman Ekman; [2022]
    Nyckelord :Didactics; educational policy; English as a Second Language; ESL; interpretation; L2; reading strategies; receptive strategies; second language acquisition; second language education; Skolverket; Sweden; syllabus; upper secondary school; Didaktik; styrdokument; engelska som andraspråk; tolkning; andraspråk; lässtrategier; receptiva strategier; andraspråksinlärning; andraspråksutbildning; Skolverket; Sverige; ämnesplan; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers interpret the reading strategies in the revised English as aSecond Language (ESL) syllabus from 2021, and what advantages and disadvantages they see with the syllabuswhen they teach reading strategies. Previous studies suggest that it is beneficial to teach reading strategies in school. LÄS MER

  3. 13. Vad ska vi med samhällskunskapen till? : En forskningsöversikt kring kopplingen mellan samhällskunskapens ämnesdidaktik och skolans medborgaruppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tyra Strand; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; ämnesdidaktik; samhällskunskap; skola; medborgarbildning; utbildning;

    Sammanfattning : I Sveriges grannland Norge diskuteras samhällskunskapens rätt till existens. I Sverige beskrivs samhällskunskapen som ett ämne i kris, dels på grund av bristande ämnesdidaktik, dels på grund av en avsaknad av syfte. LÄS MER

  4. 14. Litteraturens roll i gymnasieskolan - En intervjustudie om svensklärares litteraturval

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Linnea Brink; [2022]
    Nyckelord :Litteraturval; bildning; litteratursyn; gymnasieskolan.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Litteratur är en del av kärnan i svenskämnet. Det fastställs av Skolverkets ämnesplan för svenska (Gy11). Vilken litteratur som ska läsas regleras dock inte och lärare har därmed stort svängrum i valet av litteratur. Jag undersöker hur lärare genomför urvalet och i fokus står teman som litteratursyn och bildning. LÄS MER

  5. 15. Läromedelsuppgifters möjlighet att uppmana elever med lägre ambition att öva på matematiskt resonemang - En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Albin Seger; [2022]
    Nyckelord :CMR; reasoning; teaching material analysis; mathematics; CMR; resonemang; läromedelsanalys; matematik;

    Sammanfattning : Majoriteten av undervisningstiden för matematik i den svenska skolan baseras på läromedlens innehåll. Som lärare är det lätt att inte arbeta direkt i förhållning till Skolverkets ämnesplan utan att i stället utgå från att läromedelsförfattarna redan har gjort det jobbet. LÄS MER