Sökning: "ämnesplan"

Visar resultat 21 - 25 av 121 uppsatser innehållade ordet ämnesplan.

  1. 21. Det meningsfulla skrivandet : Om gymnasieelever och ungdomars attityder till skrivande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amy Stengård; [2021]
    Nyckelord :skrivande; gymnasiet; ungdom; elev; attityd; meningsfullt; engagemang; autentisk; regelstyrt; lärare;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie kartlägger forskning som rör gymnasieelevers och ungdomarsupplevelse av och attityd till skrivande. Syftet är att synliggöra kopplingar mellan vadoch hur elever skriver och den inställning eleverna har till skrivande. LÄS MER

  2. 22. Vad är svenska? : Ämneskonceptioner i ämnesplan och läroböcker inom gymnasieämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Klara Petersson; [2021]
    Nyckelord :Ämneskonceptioner; Ämnesplan; Läroböcker; Svenska;

    Sammanfattning : Sedan svenskämnet introducerades i skolväsendet har vad som ansetts centralt inom ämnet varierat. Över tid uppstod ämneskonceptioner inom ämnet; svenska som färdighetsämne, svenska som litteraturhistoriskt bildningsämne och svenska som erfarenhetspedagogiskt ämne. LÄS MER

  3. 23. Berikande perspektiv? : En studie av gymnasieelevers attityder till skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Erik Larsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att, med utgångspunkt i framför allt Rosenblatts transaktionella perspektiv på det skönlitterära läsandets potential, undersöka några gymnasielevers inställning till skönlitteraturens möjligheter att vara ”en källa till självinsikt och förståelse av andra människors erfarenheter, livsvillkor, tankar och föreställningsvärldar” (Skolverket, 2011a). I studien deltar 16 elever från Teknikprogrammet i en enkätundersökning. LÄS MER

  4. 24. Nu ska vi sjunga! : Sångers effekter i svenskundervisningen för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabelle Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Svenskundervisning; F–3; sånger och musik; sjungande undervisning; språkutveckling; musik och språk; fonologisk medvetenhet; identitet; förståelser för omvärlden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare i årskurs 1–3 använder sånginslag i ämnet och om lärare anser att elevers fonologiska medvetenhet, identiteter och förståelse för omvärlden stärks genom att låta elever sjunga i undervisningen. Varför detta syfte kändes aktuellt för mig är tydligheten i läroplanens ämnesplan i svenska där det uttrycks att elever ska stimuleras i att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer och att elever ska möta olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande. LÄS MER

  5. 25. Undervisning i tidsbristens klassrum : En kvalitativ studie rörande tidsbristens inverkan på den svenska gymnasiala historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Amanda Pääjärvi; [2020]
    Nyckelord :Subject of history; history teaching; history teacher; upper secondary school; curriculum; time; didactics of history; Sweden; Historieämnet; historieundervisning; historielärare; gymnasiet; ämnesplan; läroplan; tid; historiedidaktik; Sverige;

    Sammanfattning : The aim of the study presented in this report was to analyse how the lack of time in the subjectof history, in Swedish upper secondary school, tend to influence the process of history didacticsthat affects teachers’ implementation of the curriculum. Furthermore, the study aimed toanalyse the outcome of the history didactics process in the vocational and theoretical programs. LÄS MER