Sökning: "återberättande av saga"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden återberättande av saga.

  1. 1. Personligt berättande och återberättande av saga hos 7;0–8;11 åriga svensktalande barn : En jämförelse med engelsktalande barn på Irland

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Hampus Forsell; Marcus Björsand; [2016]
    Nyckelord :Narrative elicitation; personal narrative generation; fictional narrative retell; children; language; micro-structure; macro-structure; SALT.; Narrativ elicitering; personligt berättande; återberättande av saga; barn; språk; mikrostruktur; makrostruktur; SALT.;

    Sammanfattning : A common way to examine children's language production is to analyze their narrative ability, which has been observed in several studies in various languages. The present study aims to analyze Swedish children's stories at microstructural level (grammatical and utterance level) and macrostructural level (discourse level) and examine how these results differ between two narrative elicitation methods. LÄS MER

  2. 2. Det bästa att jag har lärt mig många ord : En fältstudie om tillämpningen av dramapedagogik när unga andraspråkstalare läser Selma Lagerlöfs Bortbytingen

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie-Chantal LONG; [2013]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; dramapedagogik; andraspråksutveckling; estetiska lärprocesser; Selma Lagerlöf; äldre litteratur; Bortbytingen;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur en grupp unga andraspråkstalare tar sig an en klassisk, äldre text skriven på ett förhållandesvis ålderdomligt språk, Selma Lagerlöfs saga Bortbytingen, med hjälp av dramapedagogiska övningar samt genom gestaltning och återberättande av den litterära texten.   Metoden som används för att samla in material till studien är en triangulering av flera kvalitativa grepp: inspelade intervjuer, dels en fokusgruppintervju av eleverna, och dels en enskild intervju av deras sas-lärare; frågeformulär med enskilda svar från eleverna och deras lärare; loggböcker från eleverna och deras observerande lärare samt den deltagande forskaren; inspelningar av fem arbetspass inklusive det avslutande uppspelet. LÄS MER