Sökning: "öka fonologisk medvetenhet"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden öka fonologisk medvetenhet.

  1. 16. Att ge alla elever förutsättningar att bli goda läsare : Förebygga och åtgärda lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Isabella Ågren; Jennifer Petkovic; [2016]
    Nyckelord :Lässvårigheter; förebygga; fonologisk medvetenhet; inkludering; exkludering; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att belysa vad tidigare forskning kommit fram till angående hur skolan på det mest effektiva sättet kan arbeta med lässvårigheter i de tidiga årskurserna för att förhindra att lässvårigheter uppkommer. Litteraturstudien kommer även att belysa vad forskningen framhåller angående hur skolan kan ge elever med lässvårigheter förutsättningar att bli goda läsare. LÄS MER

  2. 17. Tidig läsutveckling : Kan arbete med Appen Bornholmslek öka den fonologiska medvetenheten för unga vuxna elever med intellektuell funktionsnedsättning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Bengtson; [2014]
    Nyckelord :Läsutveckling; fonologisk medvetenhet; intellektuell funktionsnedsättning; interventionsstudie; iPad; Bornholmslek.;

    Sammanfattning : Examensarbetet är en interventionsstudie där syftet var att undersöka om elever med intellektuell funktionsnedsättning kan utveckla sin fonologiska medvetenhet genom "intensivt" arbete med Appen Bornholmslek. Under en fyraveckorsperiod arbetade fyra elever på gymnasiesärskolans individuella program, verksamhetsträning med övningar i Appen Bornholmslek. LÄS MER

  3. 18. Bornholmsmodellen – Ett sätt att utveckla barns språkliga medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Wahlborg; Sandra Hjelmqvist; [2013]
    Nyckelord :Bornholmsmodellen; fonologisk medvetenhet; lärande; språklekar;

    Sammanfattning : Den här undersökningen, har studerat vilken forskning som ligger bakom Bornholmsmodellen och hur den kan omsättas från teori till praktik. Uppsatsens frågeställning är:•Hur arbetar man med Bornholmsmodellen i tre förskoleklasser? Undersökningen utgår från tidigare forskning om fonologisk medvetenhet eftersom det är den som Bornholmsmodellen har till syfte att utveckla genom att öka barns förståelse för språkets formsida och på så vis till stor del förebygga läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 19. Före Bornholmsmodellen - en läsutvecklingsmodell för alla?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Carlsson; [2013]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; Före Bornholmsmodellen; syntetisk läsutvecklingsmodell; tidig läsutveckling;

    Sammanfattning : AbstractMalmö högskolaLärande och samhälleSkolutveckling och ledarskapSpeciallärarprogrammetMaria Carlsson (2013) Före Bornholmsmodellen – en läsutvecklingsmodell för alla? (Före Bornholmsmodellen – a reading development model for all?).ProblemområdeDen rådande normen har sedan länge varit att man inte ska lära barn att läsa och skriva så tidigt. LÄS MER

  5. 20. En gymnasielärares erfarenheter av läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Helen Andersson; [2012]
    Nyckelord :reading and writing disabilities; dyslexia; coping strategies; secondary school; lifestory; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; strategier; gymnasiet; livsberättelse;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this essay is to increase the knowledge of which strategies students with reading and writing disabilities or dyslexia use to learn in secondary school. The study aims to examine the following questions: Which coping strategies do students with reading and writing disabilities use in their studies? How can remedial teachers support students with reading and writing disabilities in their learning process? The study consists of two interviews with a total of three hours recorded material made with a secondary school teacher who teaches Swedish and English. LÄS MER