Sökning: "öka fonologisk medvetenhet"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden öka fonologisk medvetenhet.
21. Inlärning av skriftspråkssystem i andraspråksundervisning : - en studie i hur japanskt skriftspråk hanteras i engelska och svenska läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie ämnar undersöka läromedel i japanska, ett relativt nytt ämne i svenskt undervisningssammanhang. Med tonvikt på särskilt inlärning av nya skriftspråkssystem undersöks i denna studie hur en engelsk och en svensk lärobok för nybörjare i japanska presenterar och betonar olika aspekter av det japanska skriftspråksystemet. LÄS MER
22. "Vi utgår både från helheten och delarna" : Två förskollärares beskrivning av hur de arbetar i förskoleklass för att främja elevernas läs- och skriftspråkliga utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att bidra till kunskap om hur elevernas skriftspråkliga utveckling kan främjas under året i förskoleklass. Jag har valt att genomföra en kvalitativ intervjustudie av två förskollärare i en förskoleklass i en småstad i Mellansverige. LÄS MER
23. Barns språkutveckling i förskoleklass : - en studie av två pedagogers arbetssätt
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet; Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Forskning visar att det är viktigt för barn i förskoleklass att få språklig stimulering i sin vardag. I vår studie jämförde vi två pedagogers språkstimulerande arbete i två förskoleklasser. Vi ville se om pedagogerna arbetade efter samma metoder som de förespråkade. LÄS MER
24. Den tidiga läsinlärningen : En fallstudie av en läsinlärningsmodell med fokus på tidiga insatser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutvecklingSammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att beskriva, undersöka och analysera en modell för den tidiga läs- och skrivinlärningen som används på skola XX. Jag ville ta reda på hur skola XX arbetar med läsinlärningsmodellen för att förebygga läsinlärningsproblem hos elever i förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER
25. The PhonicStick and Language play : Can the PhonicStick be used for the purpose of enabling language play and thereby promote phonological awareness in children with Down's syndrome?
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Research shows that phonological processing skill is the greatest single predictor for reading ability and it is agreed that phonological awareness specific tasks correlate positively with literacy acquisition in typically developing children. Children with Down’s syndrome are at risk for reading acquisition difficulties, primarily because of their reduced phonological awareness and a phonological awareness based approach to literacy has been shown to be beneficial for them. LÄS MER