Sökning: "öka fonologisk medvetenhet"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden öka fonologisk medvetenhet.

  1. 21. Inlärning av skriftspråkssystem i andraspråksundervisning : - en studie i hur japanskt skriftspråk hanteras i engelska och svenska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Pettersson; [2012]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; skriftspråkssystem; läromedelsanalys; japanska;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka läromedel i japanska, ett relativt nytt ämne i svenskt undervisningssammanhang. Med tonvikt på särskilt inlärning av nya skriftspråkssystem undersöks i denna studie hur en engelsk och en svensk lärobok för nybörjare i japanska presenterar och betonar olika aspekter av det japanska skriftspråksystemet. LÄS MER

  2. 22.  "Vi utgår både från helheten och delarna" :  Två förskollärares beskrivning av hur de arbetar i förskoleklass för att främja elevernas läs- och skriftspråkliga utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sara Johannesson; [2011]
    Nyckelord :förskoleklass; språklig medvetenhet; fonologisk medvetenhet; skriftspråklig utveckling; läsinlärning; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att bidra till kunskap om hur elevernas skriftspråkliga utveckling kan främjas under året i förskoleklass. Jag har valt att genomföra en kvalitativ intervjustudie av två förskollärare i en förskoleklass i en småstad i Mellansverige. LÄS MER

  3. 23. Barns språkutveckling i förskoleklass : - en studie av två pedagogers arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet; Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Melinda Gullback; Malin Lindblad; [2010]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; fonologisk medvetenhet; emergent literacy; Bornholmsmodellen; FonoMix; förskoleklass; högläsning; rollek; språkliga avvikelser;

    Sammanfattning : Forskning visar att det är viktigt för barn i förskoleklass att få språklig stimulering i sin vardag. I vår studie jämförde vi två pedagogers språkstimulerande arbete i två förskoleklasser. Vi ville se om pedagogerna arbetade efter samma metoder som de förespråkade. LÄS MER

  4. 24. Den tidiga läsinlärningen : En fallstudie av en läsinlärningsmodell med fokus på tidiga insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling

    Författare :Johanna Brunnström; [2010]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; alfabetiska principen; ordavkodning;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att beskriva, undersöka och analysera en modell för den tidiga läs- och skrivinlärningen som används på skola XX. Jag ville ta reda på hur skola XX arbetar med läsinlärningsmodellen för att förebygga läsinlärningsproblem hos elever i förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER

  5. 25. The PhonicStick and Language play : Can the PhonicStick be used for the purpose of enabling language play and thereby promote phonological awareness in children with Down's syndrome?

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Erika Lempke; Sara Lindberg Wesslert; [2009]
    Nyckelord :Down s syndrome; phonological awareness; literacy acquisition; the PhonicStick; language play; Downs syndrom; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivutveckling; the PhonicStick; språklek;

    Sammanfattning : Research shows that phonological processing skill is the greatest single predictor for reading ability and it is agreed that phonological awareness specific tasks correlate positively with literacy acquisition in typically developing children. Children with Down’s syndrome are at risk for reading acquisition difficulties, primarily because of their reduced phonological awareness and a phonological awareness based approach to literacy has been shown to be beneficial for them. LÄS MER