Sökning: "öka fonologisk medvetenhet"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden öka fonologisk medvetenhet.

  1. 6. Är läromedel anpassade till elever med lässvårigheter? : En analys av läromedel och digitala hjälpmedel i svenska för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Marie Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Reading difficulty; teaching material; teaching material analysis; reading difficulty book; motivation; Lässvårigheter; läromedel; läromedelsanalys; lässvårigheter böcker; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur läromedel och digitala hjälpmedel är anpassade för elever med lässvårigheter i årskurs 1. Detta görs genom en granskning av tre olika läromedel och analys av i vilken mån de har potential att gynna elever med lässvårigheter. LÄS MER

  2. 7. Kartläggning "Hitta språket" Vad händer sedan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Bergqvist; Malin Reuterhäll; [2020]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; förskoleklass; kartläggning; specialpedagogiska insatser; tidiga insatser;

    Sammanfattning : AbstractBergqvist, Jenny och Reuterhäll, Malin, (2020). Kartläggning ”Hitta språket”. Vad händer sen? Speciallärarprogrammet, språk-, läs- och skrivutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 8. Mekanismer som påverkar vid ordinlärning - en komplex process : En experimentell studie i årskurs 1 kring påverkansfaktorerna fonotaktisk sannolikhet och grannordstäthet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Svernlöv; Karin Thurfjell; [2020]
    Nyckelord :Word learning; vocabulary; phonotactic probability; neighbourhood density; phonological awareness; Ordinlärning; ordförråd; fonotaktisk sannolikhet; grannordstäthet; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : Ordförrådet är en central del i språkförståelsen. Forskning visar att svårigheter inom detta område kan leda till sämre förutsättningar att utvecklas kunskapsmässigt i skolan. Därför är det betydelsefullt att speciallärarens arbete är evidensbaserat för att främja och utveckla ordförrådet hos eleverna. LÄS MER

  4. 9. Den första läs- och skrivundervisningens didaktik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Zälter Sara; [2019-07-01]
    Nyckelord :Didaktik; avkodning; förståelse; fonologisk medvetenhet; den första läs- och skriv- undervisningen; läsfärdighet; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur lärare i studien beskriver att de lägger upp sin läs- och skrivundervisning i årskurs 1 och varför de gör så. Ambitionen är också att ta reda på vilka faktorer lärarna anser är viktiga vid den första läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  5. 10. Att medvetandegöra och öka kunskaperna om dyslexi i ämnet svenska. : En kvalitativ studie hur diagnosen dyslexi påverkar läsning och skrivning inom ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Edina Dervisevic; Nadia Tamar; [2019]
    Nyckelord :dyslexi; läsning; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; skrivning; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever får stöd och/eller extra anpassning vid läs- och skrivsvårigheter, samt hur man kan stödja elever som har diagnosen dyslexi. Men även ta reda på var man främst upptäcker svårigheterna/dyslexin, om det är vid läsningen eller skrivningen. LÄS MER