Sökning: "2001-a space Odyssey"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden 2001-a space Odyssey.

  1. 1. Odyssea – en reserapport från en konstnärlig odyssé

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Mats Gustavii; [2018-12-17]
    Nyckelord :Music; Artistic studies; Sound; Sound design; 2001: A Space Odyssey; C. Fuglesang; J. Wingstedt; Narrative music; Space;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze and describe various sources of artistic inspiration and, in addition, how other aspects have influenced a compositional process of which both the inclusion and exclusion of sound have been critical factors. The primary sources of inspiration are the sound designs of the science fiction movie genre; created by humans for humans from the perspective as to how it actually sounds in space. LÄS MER

  2. 2. Karaktärer & Protagonisten

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Daniel Helperin; Dag Erik Nilsson Mysse; Peter Sandgren; [2013]
    Nyckelord :Protagonist; karaktärer; filmer; monomyt; hjälteresa; berättelser; utveckling; handling;

    Sammanfattning : Protagonist är ett starkt ord inom filmbranschen. Det är oftast denna karaktär som ställs i rampljuset när en film ska lanseras. Vi har i detta kandidatarbete fokuserat på protagonisten och dennes utveckling beroende på vad som händer honom/henne i filmen. LÄS MER

  3. 3. Silence in Adventure Games and Space

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Robin Jansson; [2012]
    Nyckelord :Adventure Games; Ambience; Immersion; Literary Silence; Manipulation with Sound; Silence as Sound;

    Sammanfattning : As video games have evolved, the focus on impressive graphics and surround-sound has become increasingly prominent. Stepping away from their roots, video games have toned down the interaction and put the cinematic parts of the experience on the forefront. LÄS MER

  4. 4. From 2001 A Space Odyssey to Minority Report : Reflections of Imagining Future on Science Fiction

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Sarper Erel; [2012]
    Nyckelord :human- computer interaction; design; future thinking; science fiction; design fiction;

    Sammanfattning : My Bachelor’s Thesis is a comparative analysis that identifies a paradigm shift based on how imagining and portraying futuristic technology and human - computer (or machine) interaction within science fiction works and explore how they depict the technology and the future thinking of their own era. I use two very popular and influential works from two different eras: 2001 A Space Odyssey from the late 1960s and Minority Report from the early 2000s. LÄS MER

  5. 5. Produktplacering i skuggan av framtiden : Samspelet mellan karaktärer och varumärken i film

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Jani Muikku; Niklas Nordmalm; [2007]
    Nyckelord :Produktplacering; film; kändis; celebritet; karaktär; framtid; varumärke; meningsförmedlande; identitet; mening;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka samspelet mellan karaktärer och varumärken i framtidsfilmerna: 2001: A Space Odyssey, Back to the Future Part 2, The Fifth Element, I, Robot och The Island. I förgrunden för vårt arbete finns ett samhälle där individen ställs inför ett ökat utbud av varumärken, samtidigt som företagens utmärkande unika identitet blir allt viktigare för att fånga konsumenternas intresse. LÄS MER