Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från "Tre röda bilar" till "Kalles röda bil" : Adjektivens kamp för inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rosa Maria Bisbal Lunar; [2017]
    Nyckelord :Adjektiv; Adjektivkongruens; Andraspråksinlärning; Explicit kunskap; Genitivkonstruktion; Implicit kunskap; Numeruskongruens; Processbarhetsteorin;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att jämföra behärskning av attributiv kongruens i nominalfraser i plural och nominalfraser med genitivattribut utifrån andraspråksinlärares två skriftliga produktioner. I undersökningen har 20 vuxna inlärare av svenska på sfi kurs D medverkat genom att skriva en lucktest och en uppsats samt en grammatikenkät. LÄS MER

  2. 2. Utvecklingsstadier i perception av grammatik: en studie av inlärares perception av grammatiska strukturer i svenskan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Malin Duveblad; [2017]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; svenska som andraspråk; utvecklingsstadier; processbarhetsteorin; förståelse; perception; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker utvecklingsstadier i andraspråksinlärares förståelse, perception, av grammatiska strukturer i skrift i svenskan. Perceptionen mäts genom ett grammatikalitetstest, där informanterna antingen godkänner eller underkänner samt korrigerar meningar. LÄS MER

  3. 3. "OCH SEN LAGADE EN FINT SNÖGUBBE" : En jämförande studie av inlärare i svenska som andraspråk och deras grammatiska kompetens på SFI-nivåerna B, C och D

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för forskning och utbildning i modern svenska (FUMS)

    Författare :Veronica Dahlin; [2014]
    Nyckelord :SFI; Processbarhetsteorin; grammatisk kompetens; adjektiv; attribut; predikativ; spetsställning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få ökad kunskap om nio andraspråkselevers grammatiska kompetens i användningen av adjektivkongruens i attributiv och predikativ ställning samt spetsställning.  Eleverna läser på nivåerna B, C och D inom svensk undervisning för invandrare på vuxenutbildningen (SFI), och dessa elever har gemensamma lektioner ibland. LÄS MER