Sökning: "undervisning utomhus förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden undervisning utomhus förskola.

  1. 1. ”JAG VET INTE OM VI HAR NÅGOT SYFTE FAKTISKT, UTAN MAN GÅR UT” : En kvalitativ studie om förskolans uteverksamhet och dess påverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Ekman; Elin Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Utevistelse; Uteverksamhet; Undervisning; Påverkansfaktorer; Skolorganisatoriska modellen;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar belysa förskollärares syn på utevistelsen och hur de upplever förutsättningarna att bedriva undervisning utomhus. Studien syftar till att öka kunskapen om arbetet med, samt vilka faktorer som påverkar, spontan såväl som planerad undervisning utomhus i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Rörelse, en del av det livslånga lärandet : .

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Sköldbäck; Sofia Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares synsätt; lek; motorik; rörelse;

    Sammanfattning : Barn spenderar en stor del av sina första år på förskolan och möjligheten att utveckla och upptäcka sin kropp genom rörelse är tydligt formulerat i förskolans styrdokument. Syftet är hur förskolan som läroinstans möjliggör och stimulerar barns medfödda behov av rörelse. LÄS MER

  3. 3. Fysiska lärmiljöers betydelse, användning och utformning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Hjalmarsson; Julia Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :lärmiljöer; innemiljö; utemiljö; förskola; förskollärare; Reggio Emilia; fysisk;

    Sammanfattning : : Hur pedagoger uppfattar den fysiska miljöns påverkan på barns utveckling och lärande i förskolan är av betydelse för vilka stöd och utmaningar barn möter och därmed hur de stimuleras och utvecklas. Syftet med studien är därför att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysiska lärmiljöers betydelse, både inomhus och utomhus, samt hur dessa utformas och används i undervisningen för att stötta barns lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling i förskolans utomhusmiljö : En intervjustudie om förskollärares syn på barns möjligheter till språkutveckling i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Therese Wejshult; Josephine Fagrell; [2023]
    Nyckelord :Children s opportunities; environments; language development; outdoor environment; preschool learning; Barns möjligheter; förskola; lärmiljöer. språkutveckling; utomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på barnens möjligheter till språkutveckling i förskolans utomhusmiljö, samt vilka arbetssätt de använder sig av för att främja barnens språk. För att uppfylla detta syfte valdes semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. Den hållbara utvecklingens utevistelse : En studie om hur förskollärare konstruerar undervisning av hållbar utveckling i en utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nina Wennberg; Sandra Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; undervisning; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera hur förskollärare konstruerar undervisning inom hållbar utveckling utomhus. Studien utgår från en socialkonstruktionistisk teori och en kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom intervjuer med fyra förskollärare från olika förskolor. LÄS MER