Sökning: "Att dela barn i små grupper i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Att dela barn i små grupper i förskolan.

  1. 1. Stora barngrupper i förskolan : pedagogernas reflektioner i arbetet med att forma en god läromiljö i förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Mari Utter; [2018]
    Nyckelord :preschool; the quality of preschool; pedagogue s approach; large children s groups; safety; förskola; kvalitén i förskola; pedagogernas förhållningsätt; stora barngrupper; tryggheten;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att synliggöra hur pedagogerna formar en god läromiljö i stora barngrupper. Jag ville få en klarhet i hur pedagogerna förhåller sig till, och upplever arbetet med att tillgodose barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. Varför skriker du? : En kvalitativ studie om ljudnivån på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Ethel Bunayog Gustavsson; [2016]
    Nyckelord :Ljudnivå; buller; barn och pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka ljudnivån på förskolan, vad den beror på, hur den påverkar barn och pedagoger samt vad pedagogerna gör för att förbättra situationen. Observationer i barngruppen och intervjuer med pedagogerna gjordes för att kunna få svar på frågeställningarna. LÄS MER

  3. 3. Förskolemiljöns betydelse för planerade aktiviteter; förskollärarnas syn

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Nordström; Emma Rydh; [2015]
    Nyckelord :förskolemiljö; planerade aktiviteter; artefakter;

    Sammanfattning : Det har i tidigare forskning framkommit att miljön på förskolan är betydelsefull, där det pedagogiska arbetet kan förbättras genom att förskollärarna inreder miljön omsorgsfullt. Som förskollärare kan man inte utforma en miljö som gynnar alla barn på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Små barns samspel i förskolan : -en studie om miljöns betydelse och pedagogernas roll för att öka små barns samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Annette Ryberg; Belinda Trolle; [2010]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; miljö; samspel; små barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att synliggöra betydelsen av material, miljö, samt pedagogers förhållningssätt har för de små barnens samspel. Vi belyser detta genom aktuell litteratur och kvalitativa intervjuer med åtta pedagoger. LÄS MER

  5. 5. Barns uppmärksamhet : En studie om relationen mellan den pedagogiska miljön och barns uppmärksamhet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Mari Franzén; Monika Fredriksson; [2007]
    Nyckelord :uppmärksamhet; koncentration; pedagogisk miljö; pedagog;

    Sammanfattning : Vårt syfte med arbetet har varit att belysa relationen mellan den pedagogiska miljön och barns uppmärksamhet i förskolan. I vår uppsats har vi velat ta reda på hur pedagoger i förskolan genom sitt arbetssätt och sina arbetsmetoder, kan öka möjligheterna för barn att behålla uppmärksamheten samt vilken roll den pedagogiska miljön har för barns uppmärksamhet. LÄS MER