Sökning: "Bemötande och förhållningssätt skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 83 uppsatser innehållade orden Bemötande och förhållningssätt skolan.

  1. 21. Följderna av en kommunalt organiserad fortbildning : En kvalitativ studie om hur en kommunsatsning påverkat pedagogers uppfattningar om användningen av lågaffektivt bemötande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Nilsson; Maria Lindholm; [2019]
    Nyckelord :Implementering; problemskapande beteende; lågaffektivt bemötande; förändringsarbete;

    Sammanfattning : Skolor och ibland hela kommuner utbildar ständigt sin personal för att implementera nya förhållningssätt och pedagogiska metoder i verksamheterna. Studiens syfte var att belysa på vilket sätt en kommunal satsning påverkat hur pedagoger uppfattar och använder sig av lågaffektivt bemötande som metod i mötet med elever med problemskapande beteenden. LÄS MER

  2. 22. Att börja skolan i Sverige : Nyanlända elevers upplevelse av skolans bemötande, mottagande och organisation

    L3-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Kamilla Lie; [2019]
    Nyckelord :Förberedelseklass; studiehandledning; modersmålsundervisning; integration; interkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har undersökt hur nyanlända elever upplevde skolans bemötande, mottagande och organisation samt hur detta har påverkat deras skolvardag samt deras övriga vardag. Undersökningen visade att deltagarna i största allmänhet har en positiv upplevelse av skolans bemötande, mottagande och organisation, samtidigt som man kunde se att det fanns brister i kartläggning och tillgång till material på modersmålet. LÄS MER

  3. 23. Implementering av lågaffektivt bemötande som förhållningssätt : En analys av erfarenheter från svenska grundskolor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Björn Rappe; [2019]
    Nyckelord :Lågaffektivt bemötande; Problemskapande beteende; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Lågaffektivt bemötande är ett förhållningssätt som implementerats i många svenska skolor de senaste åren som en metod för att hantera konfliktsituationer och barn med problemskapande beteende. Under senaste året har det pågått en diskussion inom skolan och även i media om det kan vara så att förhållningssättet orsakar problem i skolmiljön istället för att komma tillrätta med dem. LÄS MER

  4. 24. Frustration och stress i gymnasiesärskolan : Hur personal kan arbeta proaktivt för att undvika utmanande beteenden i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Gunilla Näslund Johansson; Åsa Olofsson; [2018]
    Nyckelord :challenging behavior; frustration; proactive approach; special need´s education; stress; upper secondary school; frustration; gymnasiesärskola; proaktivt bemötande; stress; utmanande beteenden;

    Sammanfattning : Personal inom gymnasiesärskolan arbetar i en verksamhet som kan vara farlig. Det är inte så ovanligt att personal möts av hot och våld i sin vardag. Elever gör rätt om de kan och frustration och stress i situationer som de upplever att de inte kan behärska kan leda till utmanande beteenden. LÄS MER

  5. 25. Dyslexi : Hur kan en god läs- och skrivundervisning bedrivas så att fler elever med dyslexi upptäcks och får strategiska verktyg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linn Olovsson; [2018]
    Nyckelord :Diagnos; dyslexi; läs- och skrivstrategier; motivation och samhälle;

    Sammanfattning : Bakgrunden till uppkomsten av denna uppsats var på grund av tidigare forskning vilken visade att elever med dyslexi från grundskolan går vidare ut i samhället med otillräckliga strategier och liten motivation för läsning och skrivning. Elever går ut i ett samhälle där ett aktivt deltagande underlättas av goda kunskaper i skrift. LÄS MER