Sökning: "Bemötande och förhållningssätt skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 83 uppsatser innehållade orden Bemötande och förhållningssätt skolan.

  1. 6. ”DÅ KÄNNER SIG ELEVEN LYCKAD NÄR HEN GÅR HEM FÖR DAGEN” : Fritidslärares erfarenheter av att göra fritidshemmet tillgängligt för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Sträng; [2022]
    Nyckelord :förhållningssätt; samverkan; tydlighet; ADHD; AST;

    Sammanfattning : Skolverket skriver att läraren ska utbyta kunskaper och erfarenheter med personalen i förskolan, skolan och fritidshemmet och i samarbetet särskilt uppmärksamma elever i behov av stöd. Samtidigt tyder forskning på att lärare i skolan upplever tidsbrist som ett hinder för detta samarbete och att stödet från kollegorna är det avgörande för att påverka elevernas lärande. LÄS MER

  2. 7. Trans i skolan : En studie av lärares och transelevers berättelser om möten med varandra, samt en undersökning av hinder och möjligheter för erkännande av transelever i gymnasieskolor i Sverige

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Andréa Hofmann von Baltenau; [2021]
    Nyckelord :transgender youth; students; gender non-conforming; teachers; upper secondary school; Sweden; recognition; interaction; identity; Honneth; Heidegren; queer; education; bemötande; möten; transelever; gymnasieskolan; lärare; erkännande; könsidentitet; Heidegren; Honneth; interaktion; queer; utbildning;

    Sammanfattning : This (master thesis) examines teachers’ and transgender students’ accounts of meeting and encountering each other and what possibilities and obstacles for recognition that their stories portray. The study and analysis are based on interviews with three students and three teachers at different upper secondary schools in Sweden (carried out during the fall of 2020). LÄS MER

  3. 8. Skolkuratorers preventiva arbete för att förebygga psykisk ohälsa hos skolungdomar: En jämförande studie med TeamTilias arbete med ungas psykiska hälsa

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sara Modin; [2021]
    Nyckelord :psykisk hälsa; psykisk ohälsa; preventivt arbete; skolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur skolkuratorer arbetar preventivt för att förebygga psykisk ohälsa i skolan och jämföra med hur den ideella organisationen TeamTilia arbetar med ungas psykiska hälsa. En kvalitativ metod genomfördes och semistrukturerade intervjuer med sex skolkuratorer i tre olika kommuner i Västerbottens län. LÄS MER

  4. 9. Ett normkritiskt förhållningssätt : En vetenskaplig essä,om synliggörandet av negativa normstrukturer i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Lynch; Patrik Söderström; [2021]
    Nyckelord :Norm critical pedagogy; Intersectionality; Virtue ethics; Discourse ethics; Normkritisk pedagogik; Intersektionalitet; Dygdetik; Diskursetik;

    Sammanfattning : Norm criticism is a well-spoken topic in the Swedish after-school center, never has the gender and race aspect been so debated as now. In this candidate thesis, norm criticism in the Swedish after-school center, is brought to the surface and put into the perspective of intersectionality through two cases. LÄS MER

  5. 10. Hälsosamtal utifrån ett personcentrerat perspektiv -skolsköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Evelina Rostedt; Malin Sjögren; [2021]
    Nyckelord :Patient Participation; directive counseling; school health services; Patientmedverkan; riktad rådgivning; skolhälsovård;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Skolsköterskan ska arbeta hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande. Detta görs till stor del genom att samtala med elever om mående och hur hälsa kan förbättras och sjukdom förebyggas. LÄS MER