Sökning: "Beteendeförändring"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Beteendeförändring.

  1. 1. Sustainability and Customer Values as Part of Strategic Marketing : A Focus Group Study Exploring What Customers Value in a Sustainable FMCG Product

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Matilda Schill; Ebba Flykt; [2023]
    Nyckelord :sustainability; FMCG products; customer values; behaviors; marketing; hållbarhet; “FMCG”-produkter; kundvärderingar; beteenden; marknadsföring;

    Sammanfattning : This is a focus group study to explore the marketing process for a start-up company about to develop and launch a sustainable razor. In this process, understanding what the customers value in a sustainable product for daily use, such as razors, and how to apply this in the marketing process is of great importance. LÄS MER

  2. 2. MI, självbestämmande teorin & den transteoretiska modellen i samverkan för en hälso- och livsstilsrelaterad beteendeförändring : En halvstrukturerad kvalitativ studie om effekten av MI under en femveckorsperiod

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Amanda Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Coaching; health-promoting behavior change; motivational interviewing; the self- determination theory; the transtheoretical model.; Coaching; hälsofrämjande beteendeförändring; motiverande samtal; självbestämmandeteorin; transteoretiska modellen;

    Sammanfattning : Anyone who understands MI as a process may spontaneously think that five weeks of MI conversations may be a little short of time to be able to see a clear effect. At least that was my spontaneous thought. This was precisely the starting point of the study, which further led to the purpose of the study, i.e. LÄS MER

  3. 3. Design för beteendeförändring : Minska digitalt beroende bland ungdomar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Albin Flemström; Axel Larsson; [2023]
    Nyckelord :Designprinciper; Digitalt beroende; Sociala medier; Beteendeförändring; Prototyp;

    Sammanfattning : Många sociala medier-plattformar är programmerade för att fånga dig som användare, genom algoritmer som baserar innehållet som visas för dig på dina intressen. Med detta tillkommer risker att digitalt beroende kan utvecklas, vilket kan påverka personer negativt fysiskt, psykiskt och/eller socialt. LÄS MER

  4. 4. "det börjar med dig och det slutar med dig" : En kvalitativ studie om behandlares erfarenheter kring vad som motiverar män som utövat partnervåld till att förändra sitt beteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Matilda Rosvall; Alicia Nordkvist Brodin; [2023]
    Nyckelord :ehandlare; Beteendeförändring; Intimt partnervåld; Manliga våldsutövare; Motivationsfaktorer ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån behandlares erfarenheter undersöka motivationsfaktorer för män som utövat partnervåld till att förändra sitt beteende. För att besvara syftet genomfördes kvalitativa intervjuer med sex behandlare från fristående mottagningar i fyra olika svenska kommuner, vilka erbjuder behandlingsinsatser riktade till män som utövat våld i syfte att förändra deras beteende. LÄS MER

  5. 5. Nudging inom livsmedelsbutiker : En studie om huruvida konsumenter i Sverige och England påverkas av nudging

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Malin Lager; Amanda Johnson Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Nudging; grocery stores; marketing; behavior change; health; Nudging; livsmedelsbutiker; marknadsföring; beteendeförändring; hälsa;

    Sammanfattning : Nudging syftar till vilken aspekt som helst av valarkitektur som förändrar människors beteende på ett positivt vis utan att förbjuda några alternativ eller väsentligt ändra deras ekonomiska incitament. Marknadsföringsstrategin har blivit allt vanligare de senaste åren och förekommer bland företag men även samhället i stort. LÄS MER