Sökning: "Bilderboken: text och bild"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden Bilderboken: text och bild.

  1. 1. Bilderbokens påverkan på läslust : En litteraturstudie om hur bilderboken kan motivera läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Magnusson; Julia Mölzer Ericson; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; läslust; motivation till läsning; identitetsutveckling och livslångt läsande;

    Sammanfattning : Läsning genomsyrar elevernas hela skolgång och vardag, vilket betyder att elevernas motivation till läsning bör utvecklas tidigt. Bilderböcker är då ett vanligt inslag i de yngre åldrarna där elever får möjlighet att utforska samspelet mellan text och bild. LÄS MER

  2. 2. "Det enda socialt accepterade skälet för vuxna att få läsa barnlitteratur verkar vara nostalgi." : Bilderbokens potential i svenskämnet i gymnasieskolan

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Simon Lönnqvist; [2023]
    Nyckelord :bilderbok; multimodalitet; litteraturdidaktiska trappan; litteraturundervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med den vetenskapliga undersökningen är att ta reda på den plats och relevans som bilderboken har i svenskämnets litteraturstudier i gymnasieskolan. Anses bilderboken enbart ha en distinkt plats hos gruppen av yngre läsare, eller kan det finnas potentialer att integrera den för andra, äldre läsare? Huvudsakligen studeras förhållandet mellan bild och text i två skönlitterära bilderböcker, Bläckfisken (2017) och Sesam sesam (2017), som båda är författade av författaren Gro Dahle. LÄS MER

  3. 3. Familjekonstellationer i bilderboken : Multimodal analys av åtta bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Norberg; Johanna Strandberg; [2022]
    Nyckelord :familjekonstellationer; bilderböcker; multimodal analys; könsnormer; genus markeringar; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle skiljer sig familjeformer och hur de lever idag jämfört med förr i tiden. Förskolan är den plats där barn spenderar mycket av sin tid och vi vill därför undersöka hur olika familjekonstellationer framställs och representeras i bilderböckerna i förskolan, för att se vilka möjligheter barn får till en identitet och identitetsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Bilderboken som medium för konsthistorieskrivning : En analys av samverkan mellan bild och text i Ylva Hillströms & Karin Eklunds bilderbok “Hilma af Klint - kartor över osynligheten”

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Mollie Rönnberg; [2022]
    Nyckelord :Art history writing; picture books; children s literature; children s books; illustrations; narrative; Karin Eklund; Ylva Hillström; Hilma af Klint;

    Sammanfattning : In this essay, the children’s picture book Hilma af Klint: maps of invisibility by Ylva Hillström and Karin Eklund is analyzed with the aim of exploring the picture book as a medium and tool for art history writing. The analysis examines how the artist Hilma af Klint is portrayed and how art history is presented, as well as placing a particular focus on analyzing the interaction between image and text. LÄS MER

  5. 5. Hur skildras bondgårdar i bilderböcker? : Hur bilderböcker med bondgården som tema kan användas i syfte att nå förskolans läromål utbildning för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Camilla Persson; [2022]
    Nyckelord :Book talks; farm; picturebook; preschool curriculum; sustainable development; Bilderbok; boksamtal; bondgård; förskolans läroplan; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Förskolans verksamhet ska arbeta med att ge barnen kunskap om naturvetenskap och hållbar utveckling. Studiens syfte har varit att undersöka hur bilderböcker med bondgårdsmiljöer kan bidra till att uppnå lärandemålet utbildning för hållbar utveckling genom exemplet hållbar livsmedelsproduktion. LÄS MER