Sökning: "Björn Paulsson"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Björn Paulsson.

  1. 1. Vietnamkriget i film : Mottagandet i Sverige 1978–79 av den första vågen av filmer efter krigets slut

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Björn Paulsson; [2020]
    Nyckelord :filmvetenskap; Vietnamkriget; receptionsteori; postkolonialism; filmgenre; nationell identitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker relationen mellan amerikanska krigsfilmer om Vietnam och det samtida mottagandet av dessa i Sverige. Frågeställningen lyder: Hur mottogs den första vågen av filmer med anknytning till Vietnamkriget som nådde de svenska biograferna 1978–79? Den historiska receptionsstudien utgår från samtida tidningsartiklar och recensioner från Kungliga Bibliotekets arkiv för svenska dagstidningar som berör åtta utvalda filmer: Hjältar (Heroes, Jeremy Paul Kagan, 1977), Rolling Thunder (John Flynn, 1977), The Boys in Company C (Sidney J. LÄS MER

  2. 2. Utmärkande drag i Akira Kurosawas filmskapande : Teman, Rörelse och Väder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Björn Paulsson; [2019]
    Nyckelord :Kurosawa; Väder; Natur; Rörelse; Tema; Humanism; Samuraj; Neoformalism;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med uppsatsens är att belysa Akira Kurosawas unika färdigheter och utmärkande drag som filmskapare, vilket adresseras i tre frågeställningar: Vilka återkommande narrativa teman finns representerade i Kurosawas filmproduktion, och hur presenteras dessa i tre utvalda filmer? Hur använder sig regissören stilistiskt och filmtekniskt av rörelse i de tre filmerna? Hur tar sig väder och andra naturfenomen uttryck i de tre filmerna och vilken funktion har de där? Filmerna som analyseras är Drunken Angel (Yoidore tenshi/Den berusade ängeln, 1948), Stray Dog (Nora inu/ Revolvern, 1949) och The Hidden Fortress (Kakushi toride no san akunin/ Den vilda flykten, 1958). Analysen utgår från det neoformalistiska tillvägagångsätt som David Bordwell och Kristin Thompson beskriver. LÄS MER

  3. 3. Vad i hela världen ska vi undervisa om? : En studie om lärares tankar kring geografins centrala innehåll i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Björn Johansson; Madeleine Paulsson; [2018]
    Nyckelord :geografiundervisning; mellanstadiet; läroplan; elevgrupp; lärare; ramfaktorteoretiskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att, utifrån ett ramfaktorteoretiskt tänkande, undersöka hur lärare upplever att läroplanen och elevgruppen påverkar geografiundervisningen som behandlar Sverige, Norden och Europa i årskurs 4-6. Studien behandlar vilka tillgångar och hinder lärare upplever att läroplanen utgör i geografiundervisningen, samt vilka anpassningar lärare upplever att de gör utifrån elevernas bakgrund och erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Lärarens mottagande av nyanlända elever : En studie om anpassningar, stöd och elevbakgrunder i ett mångkulturellt samhälle

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madeleine Paulsson; Björn Johansson; [2017]
    Nyckelord :nyanlända; anpassningar; mottagande; grundskolan; lärare; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka anpassningar lärare upplever att de gör vid mottagandet av nyanlända elever. Studien behandlar språkliga, ämneskunskapsmässiga och sociala anpassningar, vilken vikt lärare lägger kring nyanlända elevers bakgrund samt vilket stöd lärarna upplever att de får vid mottagandet av nyanlända elever. LÄS MER

  5. 5. Gripsholms slotts besökarhistoria En analys av vägledningar från tre sekel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Björn Paulsson; [2015-06-15]
    Nyckelord :Gripsholm; Castle; Visitor; Portrait; Restoration; History;

    Sammanfattning : The first signs of reshaping the rooms of the castle and rearranging the portraits in order to produce a historical context and experience towards the visitors were made by the king Gustav III. His motives were to enhance his legitimacy to previous regents. LÄS MER