Lärarens mottagande av nyanlända elever : En studie om anpassningar, stöd och elevbakgrunder i ett mångkulturellt samhälle

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka vilka anpassningar lärare upplever att de gör vid mottagandet av nyanlända elever. Studien behandlar språkliga, ämneskunskapsmässiga och sociala anpassningar, vilken vikt lärare lägger kring nyanlända elevers bakgrund samt vilket stöd lärarna upplever att de får vid mottagandet av nyanlända elever.   Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och är baserad på analys från fyra kvalitativa intervjuer med fyra verksamma lärare i grundskolan.   Analysen visar att lärarna lägger störst vikt vid språkliga och ämneskunskapsmässiga anpassningar men även att de genomför sociala anpassningar för att de nyanlända eleverna ska bli inkluderade i ett för dem nytt skolsystem. Vad lärarna vill veta om eleverna innan mottagandet visar att intresset för elevernas kultur och tidigare erfarenheter är svagt och att det främst är deras tidigare skolvana som är intressant. Studien visar på bristen av stöd till lärarna då det inte finns några utarbetade centralstyrda handlingsplaner utan endast råd till skolorna. Analysen visar på lärarnas vilja att inkludera alla elever i skolan och skapa en god arbetsplats där alla arbetar mot samma mål i en mångkulturell skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)