Sökning: "CSr umeå"

Visar resultat 11 - 15 av 148 uppsatser innehållade orden CSr umeå.

  1. 11. Inclusive marketing : A study of Swedish female consumers’ perceptions of inclusive advertisements in the fashion industry

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Cornelia Wiklund; [2022]
    Nyckelord :Inclusive marketing; Advertising; Brand attitudes; Diversity; Swedish consumers; Fashion industry;

    Sammanfattning : In the last decades we have seen an increase of inclusive marketing, partly because of an increase of consumer awareness and expectations. But it can be hard to succeed with inclusive marketing, and previous research shows that many companies have been accused of CSR- washing, forced diversity, etc. LÄS MER

  2. 12. Hållbarhetsredovisning inom Allmännyttan : Drivkrafterna bakom kommunala bostadsbolags hållbarhetsredovisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Johansson Rebecca; Mazouz Mirjam; [2022]
    Nyckelord :Legitimacy; Stakeholder Theory; Sustainability; Sustainability reporting; Corporate Social Responsibility CSR; Media Agency Setting Theory MAST; Triple Bottom Line; Municipal Housing; Motives; Incentives; Legitimitet; Intressentteori; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Corporate Social Responsibility CSR; Media Agency Setting Theory MAST; Triple Bottom Line; Kommunala Bostadsbolag; Allmännytta; Motiv; Drivkrafter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera vilka drivkrafter som motiverar till hållbarhetsredovisning för svenska kommunala bostadsbolag samt att förklara hur den allmännyttiga roll de besitter påverkar deras synsätt på hållbarhetsredovisning. Genom att identifiera motiven som påverkar hållbarhetsredovisningen hos kommunala bostadsbolag syftar studien till att skapa förståelse för vad som kan uppmuntra företag till ökad frivillig hållbarhetsredovisning. LÄS MER

  3. 13. Corporate Social Responsibility and Earnings Management : Two sides of the relationship

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Vanja Appelqvist Östman; Olivia Sharp; [2022]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Earnings Management; ESG; Accrual-based Earnings Management; Real-activity Earnings Management;

    Sammanfattning : Sustainability is becoming a more important topic, not just in terms of the environment but also through social and governmental aspects. There are different views on what responsibility firms should take and what their incentives might be. LÄS MER

  4. 14. Addressing financial gender (in)equality with advertisements - A no or a go? : A qualitative study on how the commercial bank DNB's use of femvertising influences female consumers and their image of the brand

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Elvira Nordin; Elin Nygren; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; Femwashing; Advertising; Financial Gender Equality; Brand Image; Brand Activism; CSR;

    Sammanfattning : Whilst gender equality has moved forward in recent years in Scandinavian countries like Norway and Sweden, there are still significant financial gaps between the genders. According to several scholars, women tend to invest less than men, which leads to consequences such as women having less financial capital wealth and lower pensions. LÄS MER

  5. 15. Varumärkesaktivism i sociala medier : En netnografisk studie om konsumenters respons till företags politiska ställningstaganden online

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Saga Klaening; Petra Hennström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Till följd av den digitala expansionen som skett det senaste decenniet har företag tvingatsdifferentiera sig på marknaden för att sticka ut bland alla miljontalsmarknadsföringsbudskap som konsumenter exponeras för varje dag. Till följd av denökade konkurrensen har företag blivit mer motiverade till att finnamarknadsföringsstrategier som bygger en djupare relation med konsumenterna. LÄS MER