Sökning: "Callmer"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Callmer.
1. Deep learning for temporal super-resolution of 4D Flow MRI
Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)Sammanfattning : The accurate assessment of hemodynamics and its parameters play an important role when diagnosing cardiovascular diseases. In this context, 4D Flow Magnetic Resonance Imaging (4D Flow MRI) is a non-invasive measurement technique that facilitates hemodynamic parameter assessment as well as quantitative and qualitative analysis of three-directional flow over time. LÄS MER
2. 100 glaspärlor : En studie kring glaspärlor från Fröjel, Gotland
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/ArkeologiSammanfattning : Glaspärlor är en viktig del av vikingatidens dräkt. Syftet med denna studie är att få en inblick i hur befolkningen i Fröjel såg på och använde pärlor. Aktörskap som teori används i studien. Undersökningsmaterialet är 100 glaspärlor som kan dateras mellan 900–1000 e. LÄS MER
3. Lärares strategier för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom NO-undervisningen i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : TIMSS rapporten från 2019 visar att elever i åk 4 som är utlandsfödda eller med utlandsfödda föräldrar, inte har lika höga resultat i naturvetenskap som eleverna med minst en svenskfödd förälder. Forskning visar att det förutsätts att elever har tillgång till ett speciellt fackspråk för att tillägna sig ämneskunskaper. LÄS MER
4. Vardagligt och naturvetenskapligt språkbruk på låg-och mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
5. "Driva och stanna" : Fokusgruppsamtal med dramapedagoger om att kombinera ett dramapedagogiskt ledarskap med ett regissörskap
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet var att beskriva, förstå och kritiskt analysera tre dramapedagogers beskrivna upplevelser av att kombinera ett dramapedagogiskt ledarskap med ett regissörskap. Genom fokusgruppsamtal framkom upplevelser av att arbetet som dramapedagog och regissör innebär att leda två parallella processer, dels en med fokus på gruppens utveckling och dels en som ska mynna ut i en konstnärlig produkt. LÄS MER