Sökning: "Cooperative Sustainability"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden Cooperative Sustainability.

  1. 1. Cooperative Sustainability : a study of Arla’s Sustainable Incentive Model

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Martin Söderlund; [2024]
    Nyckelord :Arla foods; Agricultural Cooperatives; Cooperative Sustainability; Incentive Models; Sustainable Incentive Models; Organizational Change; Agency Relationship;

    Sammanfattning : The agricultural industry is a large contributor to greenhouse emissions and therefore faces new challenges to implement sustainable practices. The rising societal demand for sustainability makes the agricultural sector dependent on working towards environmentally friendly practices. LÄS MER

  2. 2. Sustainable vanilla production in Tanzania? – A case from Kagera region

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Linxin Yao; [2023]
    Nyckelord :Smallholder farmers; Sustainable Development; Sustainability Opportunity Study; Tanzania; Vanilla Production;

    Sammanfattning : Cash crops such as coffee, cotton, and tea have been an important income for farmers especially smallholder farmers in the Sub-Sahara Africa (SSA). However, many farmers started to turn in to new cash crops with higher market prices. LÄS MER

  3. 3. Mellan lantbrukare och entrecôte : en jämförelsestudie om aktörer i livsmedelskedjan för köttprodukter i Uppsala län

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Jessica Hägg; Anette Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Kooperativ; agrar marknad; beslut; Swedish Meats; beslutsteori; transaktionskostnadsteori; köttindustrin; aktiebolag;

    Sammanfattning : Livsmedelsproduktion i Sverige har aldrig varit så aktuell som nu. Samtida kriser ökar medvetenheten om sårbarheten i den svenska livsmedelskedjan. Sedan 2017 har Sverige en livsmedelsstrategi för att öka den svenska livsmedelsproduktion. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om mejerikooperativet Arlas upplevda legitimitet hos unga konsumenter med utgångspunkt i hållbarhetsrapporten från 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emma Mattsson; Martha Rubensson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Stakeholders; Consumer perception; Legitimacy theory; CSR; Environmental information; Hållbarhetsrapportering; Intressenter; Konsumentuppfattning; Legitimitet; CSR; Miljömässig information;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att skapa förståelse för hur det miljömässiga innehållet i mejerikooperativet Arlas hållbarhetsrapport för 2021 påverkar unga konsumenters uppfattning om företaget med utgångspunkt i legitimitetsteorin. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där datainsamling har skett genom semistrukturerade intervjuer med tolv mejerikonsumenter. LÄS MER

  5. 5. Sustainable and Circular Business Models: Textiles in West Africa

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Björkdahl; [2022]
    Nyckelord :sustainable business models; circular economy; West Africa; ECOWAS; business model innovation; textile and clothing industry; secondhand clothing; textile waste; sustainable business model pattern taxonomy; 45 SBM patterns; modèles d affaires durables; économie circulaire; Afrique de l Ouest; CEDEAO; innovation de modèle d affaires; industrie du textile et de l habillement; vêtements d occasion; déchets textiles; taxonomie des modèles d affaires durables;

    Sammanfattning : West Africa’s textile and clothing (T&C) industries have persevered through the decline following the economic liberalization policies in the 1980s. This thesis seeks to explore the sustainable and circular business models which exist in the West African region. LÄS MER