Sökning: "Curriculum reform"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Curriculum reform.

  1. 1. En enkätstudie om historielärares tolkning och uppfattning av Lgr 22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Dzenana Isakovic; Johan Lindblom; [2023]
    Nyckelord :curriculum reform; curriculum theory; Lgr 22; national curriculum; teacher interpretation;

    Sammanfattning : Recently a new national curriculum was introduced in Swedish grade schools. This study set out with the purpose to investigate how teachers have interpreted and perceived the new policy documents during their first year in action. LÄS MER

  2. 2. ENTREPRENÖRSKAP I DEN SVENSKA GYMNASIESKOLAN : Hur kan entreprenörskap implementeras inom samhällskunskapen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Micaela Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurship education; entrepreneurial learning; value creation; secondary school; civics.;

    Sammanfattning : In 2011, the Swedish upper secondary school curriculum underwent a reform, which resulted in entrepreneurship being integrated into all subjects. However, entrepreneurship is not explicitly mentioned in the purpose or central contents of civics, raising questions about how it should be integrated within the subject. LÄS MER

  3. 3. Rektorers perspektiv på lärares utmaningar med att undervisa om programmering i teknikämnet åk 4–6 : En studie utifrån implementeringsteorin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Lager; Matilda Störby; Saga Ahnstedt; [2022]
    Nyckelord :Programming; curriculum; technology teacher; challenges; principals; Programmering; läroplan; tekniklärare; utmaningar; rektorer;

    Sammanfattning : Programmering implementerades formellt i juli 2018 i den svenska läroplanen och krävde att alla tekniklärare i grundskolan integrerade programmering i sin undervisning. Den här uppsatsen bygger på en enkätundersökning där totalt 91 rektorer i Sydsverige har medverkat för att få fram deras perspektiv på utmaningar med den nya reformen. LÄS MER

  4. 4. Lärares utmaningar med att undervisa om programmering i teknikämnet för årskurs 4–6 : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Lager; Matilda Störby; Saga Ahnstedt; [2022]
    Nyckelord :Programming; curriculum; challenges; technology teacher; Programmering; läroplan; utmaningar; tekniklärare;

    Sammanfattning : Programmering implementerades formellt i juli 2018 i den svenska läroplanen. Litteraturöversikten som beskrivs i denna artikel undersöker vilka utmaningar tekniklärare upplever med den nya reformen. Under databearbetningen identifierades flera utmaningar. Ett av huvudfynden är lärares upplevda bristande yrkeskunskap. LÄS MER

  5. 5. The Concept of Democracy and Deliberative Communication in Japanese Civics Education : Textbooks Analysis of Civics in Japanese Upper Secondary Education: A comparison Over the Curriculum Reform in 2022

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Yume Nishida; [2022]
    Nyckelord :civic education; democracy; deliberative communication; analyzing textbooks; qualitative content analysis; Japan;

    Sammanfattning : This study focuses on civics in Japanese upper secondary education. A new curriculum reform was implemented in 2022, and a new subject named Public [kokyo] became a subject on civics, which aims to nurture students to actively contribute to a peaceful and democratic society. LÄS MER