Sökning: "Deliberativ democracy"
Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden Deliberativ democracy.
1. Mötesplatsers betydelse inom den deliberativa demokratin : En studie av Folkets Hus-rörelsen
Master-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The thesis explores the Folkets Hus-movement in light of theories of deliberative democracy. The aim is to fill a research gap of how the Folkets Hus-movement can be understood today within the Swedish civil society and additionally, contribute with theoretical development concerning the significance of the public sphere. LÄS MER
2. Hur lärare resonerar kring demokratisk undervisning : En kvalitativ studie av hur lärare resonerar kring demorkati i undervisningen i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet är att få djupare kunskaper kring hur F-3 lärare resonerar kring demokratisk undervisning. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har lärarna beskrivit på vilka sätt de förhåller sig till arbetsformer i sin demokratiundervisning och vilket material de använder. LÄS MER
3. Konflikter mellan massövervakning och skydd av sexuella övergrepp på barn : En argumentationsanalys av rättigheter och demokrati som rör ”chat control”
Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokratiSammanfattning : The European Commission has put forward a legislative proposal titled Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down rules to prevent and combat child sexual abuse, also known as chat control. The legislative proposal has sparked a polarized debate. LÄS MER
4. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER
5. Dialog om landskapet, i landskapet : naturvägledning i fysisk planering
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : I denna studie undersöks huruvida naturvägledning, som facilitering av dialog om landskap, i landskapet kan användas i dialogprocesser vid fysisk planering. Syftet för uppsatsen att bidra med ökad förståelse och kunskap om hur vi kan ha en deliberativ dialog om en plats av socioekologiskt värde i en meningsfull kontext i planering genom naturvägledning. LÄS MER