Sökning: "Designa för äldre"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Designa för äldre.

  1. 1. En användarvänlig vårdapplikation : En studie i hur man kan utforma ett användarvänligt gränssnitt till äldre användare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Martin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; gränssnitt; mHealth; vård; navigation; UX-design;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om hur man kan utveckla ett digitalt gränssnitt i en vårdapplikation till Region Sörmland, med utgångspunkt från en befintlig vårdapplikation som används av Region Örebro län. Meningen är att designa om gränssnittet så att det är anpassat efter en äldre målgrupp mellan 65–75 år. LÄS MER

  2. 2. Beetle Diversity – Land Sparing or Land Sharing? : the effects of timber extraction and restoration method on saproxylic beetle assemblages in mature managed pine forests

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

    Författare :Ella Amnéus; Sebastian Hjelström; [2023]
    Nyckelord :Saproxylic Beetles; Ecological Restoration; Deadwood; Biodiversity; Boreal Forest; Fire Ecology; Land-sparing; Land-sharing; Conservation Management;

    Sammanfattning : The impoverishment of saproxylic beetle communities is a growing concern for management of boreal forest biodiversity. Past research has found active restoration methods, such as creating deadwood and conducting prescribed burnings, to have a short-term positive effect on the species richness and compositional diversity of saproxylic beetle assemblages. LÄS MER

  3. 3. Designa en smarttelefon för äldre och ovana : Genomförande och beskrivning av processen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Madelene Kastemyr; [2023]
    Nyckelord :Design; Productdesign; Smartphone; seniors;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur produktdesign kan användas för att skapa en smarttelefon som är bättre anpassad för äldre och ovana användare med åldersrelaterade funktionsnedsättningar med genomförande och beskrivning av processen. Syftet är att visa hur processen för en produktdesigner kan se ut vid utformning av en produkt för att möta behoven hos en specifik målgrupp och bidra till att skapa tillfredsställande, anpassade och bättre produkter. LÄS MER

  4. 4. Beyond Breaking News : Designing Mobile-News Experience for Gen Z and Millennials

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Navya Sanjna Joshi; [2023]
    Nyckelord :News Engagement; User Experience Design; Digital Behaviours; Nyhetsengagemang; Design av användarupplevelser; Digitala beteenden;

    Sammanfattning : In an era dominated by digital media, this research investigates the shifting landscape of news consumption among Gen Z, the first "digital natives," and Millennials, often referred to as "digital immigrants." The study explored their unique relationships with the digital world and their distinct motivations for engaging with news, focusing on mobile platforms. LÄS MER

  5. 5. Spelar spelelement någon roll? en kvantitativ undersökning på spelifiering i träningsapplikationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Gustav Bengtsson; Karl Fargo; [2022]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : En kvantitativ studie som undersöker olika spelelement inom träningsapplikationer i syftet att skapa en kartläggning över spelelementen. Med bakgrund mot tidigare forskning kring spelifiering och motivation har vi skapat en undersökningsmodell som används för att designa en enkätundersökning. LÄS MER