Sökning: "Dis- course Theory"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Dis- course Theory.

  1. 1. Materialitet och arkiv : Att förstå informationens materialitet i svenska domstolsarkiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Erik Pålsson; [2020]
    Nyckelord :Materiality; Information; Archival science; Information science; Judicial system; Actor-Network Theory; Dis- course Theory; Discourse analysis; Digitization; ALN; Materialism; Information; Arkivvetenskap; Informationsvetenskap; Domstolsväsendet; Actor-Network Theory; Diskursteori; Diskursanalys; Digitalisering; ABM;

    Sammanfattning : This study is about information and materiality, more specifically how the different material manifestations of information affects the archivists in the Swedish Court archives. The primary focus is on how materiality affects archivists work with physical and digital information and how materiality affects the archivists themselves. LÄS MER

  2. 2. Kulturskolan - en skola för alla? : En diskursanalytisk studie om musiklärares syn på arbete för inkludering och ökad mångfald i kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Alicia Almer; [2019]
    Nyckelord :inclusion; diversity; music education; Swedish Community School of Music; dis- course theory; focus group interview; inkludering; mångfald; musikundervisning; kulturskola; diskursteori; fokusgruppintervju;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka musiklärares syn på arbete för inkludering och ökad mångfald i kulturskolan. Studiens forskningsfråga handlar om hur musiklärare konstruerar och legitimerar sin syn på arbete för inkludering och ökad mångfald i kulturskolan. LÄS MER

  3. 3. Rödluvan och vargen : En kvalitativ textanalys av debatter och adaptationer i barnlitteraturen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Lia Fallenius; [2015]
    Nyckelord :Children’s Literature; Children’s Reading; Debates and Debating; Adaptations; Social Norms; Values; Barn- och ungdomslitteratur; barns läsning; debatt; bearbetning litteraturvetenskap ; normer; värderingar;

    Sammanfattning : This two years master’s thesis is a review and exploration of the Swedish debate concerning children’s literature from the 19th century to the present, as well as the evaluation and analysis of four adaptations of the tale Red Riding Hood. The aims are to identify how ideas and values regarding the role of children’s literature in society have developed over time and to contribute with a knowledge base for continued reflection and discussion on the subject of children’s reading and mediation of children’s literature in public libraries. LÄS MER

  4. 4. Barns rätt att hävda sina rättigheter i Sverige - En argumentationsanalys om barnkonventionens klagomålsmekanism

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Clara Mannheimer; [2015]
    Nyckelord :Keywords: Sweden; CRC; optional protocols; children; rights owners. Nyckelord: Sverige; Barnkonventionen; tilläggsprotokoll; barn; rättighetsinnehavare;

    Sammanfattning : Abstrakt:Barnkonventionen var länge den enda av FN:s kärnkonventioner som inte hade någon klagomålsmekanism, men år 2014 trädde en sådan mekanism i kraft. Denna C-uppsats ämnar belysa diskursen kring barnkonventionens tredje tilläggsprotokoll, om en individuell klagorätt för barn. LÄS MER

  5. 5. Strategisk medieplanering och yttrandefrihet på folkbibliotek : En diskursanalys av biblioteksrelaterad debatt 2012-2015

    Kandidat-uppsats, Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lars Bilting; Carl Holmudd; [2015]
    Nyckelord :yttrandefrihet; medieplanering; folkbibliotek; diskurs; dis-kursanalys; censur; urval; debatt;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor thesis is to examine the different discourses related to freedom of expression linked to collec-tion development that can be identified in and around the public library field. Questions posed in this study are: What discourses can be found and how do they interact? How is the public library’s mission described in relation to freedom of expression and collection development within each dis-course? Which subject positions are visible in the debate? The theoretical starting-point is Ernesto Laclau’s and Chantal Mouffe’s discourse theory. LÄS MER