Sökning: "Drama Högskolan i Gävle"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Drama Högskolan i Gävle.

  1. 1. Skapa för skapandets skull? : Lärares tankar och erfarenheter av estetiska uttrycksformer i undervisningen av naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Madeleine Winemark; [2023]
    Nyckelord :drama; estetiska uttrycksformer; musik; naturorienterande ämnen; skapande och undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjuundersökning är att se vad lärare använder sig av för estetiska uttrycksformer i undervisningen av naturorienterande ämnen. Resultatet är att alla lärare tyckte att de estetiska uttrycksformerna var viktiga och att de gav eleverna nya verktyg att ta till sig undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Darwinfinkar - Ett Processdrama : En studie om effekten av drama som undervisningsmetod inom biologi i grundskolans år 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Biologi

    Författare :Hanna Wallin; [2023]
    Nyckelord :biologi; evolutionsteori; processdrama;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om inslag av drama i undervisningen kan användas som metod för att gynna elevers kunskapsutveckling inom evolutionsteorin, i grundskolans årskurs 4–6. Studien genomfördes i årskurs 5 på en kommunal skola i Mellansverige. LÄS MER

  3. 3. En estetisk introduktion : en intervjustudie om förskollärares syn på trygg anknytning och de estetiska uttrycksformerna i samband med en introduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ida Bolin; Stina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Attachment; art; drama; aesthetic forms of expression; preschool; preschool teacher; introduction; music; security; Anknytning; bild; drama; estetiska uttrycksformer; förskola; förskollärare; introduktion; musik; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare planerar introduktionen och hur drama, musik och bild används för att skapa en trygg anknytning till barn. I studien användes Bowlbys anknytningsteori och Lev Vygotskijs teori om det sociokulturella perspektivet som utgångspunkt för att undersöka hur de estetiska uttrycksformerna, drama, musik och bild, kan användas vid med anknytningen vid en introduktion. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiskt drama som metod i svenskundervisningen : Lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Carolina Steen; Mikaela Wegmüller; [2022]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; drama som verktyg; dramapedagogik; drama; svenskundervisning; grundskollärare;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskolan kan utläsas att elever ska få möta och använda drama i undervisningen samt att drama ska vara ett inslag i skolans verksamhet (Skolverket, 2019, ss. 9, 262). LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Daniela Caldenus; Jihan Sendi; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Diskursanalys; Estetiska aktiviteter; Inflytande; Kommunikation; Makt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka barns rätt till delaktighet och inflytande i undervisning inom och med estetiska uttrycksformer i förskolan. Till de estetiska uttrycksformerna räknas i arbetet, med stöd i läroplanen (Skolverket, 2018) bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. LÄS MER