Sökning: "skapande och undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 180 uppsatser innehållade orden skapande och undervisning.

  1. 1. Att skapa möten mellan konst och skola : En undersökning av bildlärares attityder till att samarbeta med yrkesverksamma konstnärer och använda sig av konstutställningar som del av undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Emma Busk; Miranda Solodovnikoff; [2024]
    Nyckelord :bildundervisning; samtidskonst; kulturgaranti; sociokulturell teori; Skapande skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka bildlärares uppfattningar om vilka möjligheter och utmaningar som finns i att skapa möten mellan skola och samhällets konstutbud. Med samhällets konstutbud menas här dels konstinstitutioner och dels möten med yrkesverksamma konstnärer. LÄS MER

  2. 2. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  3. 3. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  4. 4. Användning av konst i bildundervisningen: möjligheter och hinder : En kvalitativ intervjustudie om användningen av konst i bildundervisningen i årskurs 7–9 och introduktionsprogrammet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jonna Lindbom; [2024]
    Nyckelord :Bildundervisning; konst; årskurs 7–9; sociokulturell teori; läroplansteori;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur användandet av konst ser ut i bildundervisningen hos de aktuella bildlärarna i årskurs 7–9 och introduktionsprogrammet samt vilka möjligheter och hinder som finns kopplat till detta. För att få svar på de här frågorna genomfördes en kvalitativ intervjustudie där fem bildlärare och en museilektor deltog. LÄS MER

  5. 5. Bildämnet på gymnasiesärskolan : Lärares erfarenheter och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Erik Zaring; [2023]
    Nyckelord :bildämnet; gymnasiesärskolan; anpassad gymnasieskola; ämneskonception; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på lärares erfarenheter och uppfattningarom bildämnets plats och betydelse inom gymnasiesärskolans undervisning. Studienämnar belysa bildämnets relevans inom, såväl som utanför, själva bildundervisningen. LÄS MER