Sökning: "Effective practice"

Visar resultat 1 - 5 av 910 uppsatser innehållade orden Effective practice.

  1. 1. Utmaningar i geometriundervisning: en djupdykning i innehåll, elevers missuppfattningar och lärarinterventioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Listring; Ida Green; [2024]
    Nyckelord :geometric objects; two- and three dimensional objects; relational understanding; instrumental understanding; teaching methods; Van Hiele instructional model; practical elements; daily life;

    Sammanfattning : This text discusses final results from empirical studies, scientific articles and literature from the period 1990-2023, concerning teachers’ knowledge, students’ misconceptions and various teaching methods related to geometric objects. The results highlight challenges for both teachers and students in understanding and defining geometric shapes and figures. LÄS MER

  2. 2. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  3. 3. Testbaserat lärande vs kontextueltt lärande : En interventionsstudie i ordkunskap i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Susanne Schlott; Mari Lundmark; [2024]
    Nyckelord :Ordförråd; ordinlärning; explicit undervisning; specialpedagogik; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Abstract  The purpose of this study was to investigate the effects of two different methods of vocabulary learning: retrieval practice and rich vocabulary instruction. The research questions were:  1.        What are the effects of retrieval practice and rich vocabulary instruction on word learning in grade 3 students? 2. LÄS MER

  4. 4. Men detta är vanligt, nästan alla mina kollegor har blivit hotade. : En kvalitativ studie om sex socialsekreterares upplevelser av klientutövat hot och våld.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Gentiana Bytyqi; Heaven Welday Ghedona; Iman Adem; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate social workers' experiences of threats and violence from clients, the strategies they use to handle these situations and the impact on social workers in their professional practice. The empirical data were collected through a qualitative method involving semi-structured interviews with six social workers from various municipal departments in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Hur vet man hur man ska tänka? : En studie om gymnasieelevers språkliga strategier för att förstå ord och dess betydelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erik Rådefjäll Forsberg; [2024]
    Nyckelord :Nation Coxhead; Apel et al.; den proximala utvecklingszonen; scaffolding; appropiering; fonologisk strategi; morfologisk strategi; stavningsstrategi; minnesstrategi; komparativ strategi; frasstrategi;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate the use of linguistic strategies by Swedish high school students in how they use them to identify the meanings of words. The study also aims to discuss a didactic implementation and the potential of discussing words and their meaning. LÄS MER