Sökning: "Elevhälsoteamets organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Elevhälsoteamets organisation.

  1. 1. Specialpedagogens roll i elevhälsoteamet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Wadenhammar; Camilla Grennert; [2024]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; hälsofrämjande och förebyggande arbete; specialpedagogens yrkesuppdrag; tvärprofessionella team;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om specialpedagogers upplevelse av sin roll i elevhälsoteamet och dess uppdrag. Studien vilar på en kvalitativ ansats där empirin samlats in med hjälp av en intervjuguide för att göra semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Stödåtgärder för elever i grund- och särskolan som möter hinder i sin språk-, skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ola Mopers; Maria Sundh; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; kompensatoriska hjälpmedel; pedagogisk organisation; samarbete; speciallärare; språkutveckling; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen och förståelsen för hur några speciallärare arbetar med olika typer av kompensatoriska hjälpmedel och den pedagogiska organisationen kring elever som möter hinder i sin språk-, skriv- och läsutveckling. Studien inleds med en introduktion som sätter in läsaren i fokusområdet med tidigare forskning i ämnet samt genom aktuella styrdokument. LÄS MER

  3. 3. ”Det tvärprofessionella arbetet är en grannlaga uppgift att få till”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Saida Charafi; Kerstin Haglund; [2021-08-18]
    Nyckelord :specialpedagog; profession; yrkesroll; uppdrag; tvärprofessionellt; professionsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken syn de professioner som ingår i den samlade elevhälsan hade av specialpedagogens profession, yrkesroll och uppdrag. Studien ämnade också att undersöka hur professionerna upplevde arbetet i ett tvärprofessionellt team. LÄS MER

  4. 4. Interventionsstudie i ett elevhälsoteam : Vi behöver ta med elevens syn och åsikter betydligt mer än vad vi gör idag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sofie Tyrbo; Beatrice Törnlind; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att samtalen i elevhälsoteam främst fokuserar på att identifiera de problem eleven har, vilket sedan resulterar i att man åtgärdar eleven. Litet fokus ligger på att undersöka omgivande faktorers påverkan, till exempel pedagogens arbete, samtidigt som elevens perspektiv hamnar i skymundan. LÄS MER

  5. 5. Samverkan - för en likvärdig utbildning : Ur elevhälsoteams och pedagogers perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Carlsson; Sofia Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Elevhälsa; elevhälsoteam; organisation; samverkan; specialpedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes samverkan ur elevhälsoteams och pedagogers perspektiv. Syftet med studien var att undersöka hur samverkan organiseras och genomförs enligt elevhälsoteam och pedagoger samt vilka möjligheter och hinder som finns för denna samverkan. För att undersöka forskningsfrågorna valdes en kvalitativ metod. LÄS MER