Sökning: "European Schools"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden European Schools.

  1. 1. Empati och dömande: Historiedidaktik och mänskliga rättigheter : Empati och dömande: Historiedidaktik och mänskliga rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joel Spångberg; Ruben Antius; [2024]
    Nyckelord :Empati; dömande; mänskliga rättigheter; historiemedvetande; flerperspektivism; genetiskt perspektiv; genealogiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Human rights are a relatively modern term that has a key role in our globalized society. Before human rights were developed, European colonialism was dominating the world arena and the rights that came with it. LÄS MER

  2. 2. Undervisning om islam i skolanSvenskt och europeiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Jensen; Albana Kamberi; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Confident in my class: A secondary data study of maths motivation and students’ sociodemographic factors in grade three and four in Sweden.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Johansson; [2023-10-31]
    Nyckelord :gender; ethnicity; SES; Mathematics Achievement; Maths Motivation;

    Sammanfattning : Aim: This thesis aims to point to how motivation as well as achievement in maths and students’ sociodemographic factors can correlate for grade three and four in Swedish schools. Theory: The two theories used in the thesis are Expectancy-value Theory by Eccles and Cultural Capital by Bourdieu. LÄS MER

  4. 4. THE IMPACT OF PLATFORM- BASED DATAFICATION ON PEDAGOGY

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Chukwuemeka Anazia; [2023-03-20]
    Nyckelord :datafication; ; platformization; ; pedagogy; ; standardized tests; ; accountability; ; school governance;

    Sammanfattning : urpose: This qualitative meta-synthesis examined how the impact of digital datafication on pedagogical practices in European schools is addressed in existing research. It explored the interplay between school governance, datafication and digitization of teacher and student practices. LÄS MER

  5. 5. ” […] Är det rätt att tvinga svenska barn att gå i skolor med ghetto barnen? […]” : En kvalitativ studie om hur skolsegregation och skolval kan konstrueras på Flashback forum

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Helena Duarte Bellucci; Rita Yakoub; [2023]
    Nyckelord :Sociology; qualitative content analysis; school segregation; stigma; the figuration of established and outsiders; us- and them perspective; Sociologi; kvalitativ innehållsanalys; skolsegregation; stigma; figurationen om etablerade-outsiders; vi- och demperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några röster på Flashback forum problematiserar mångkulturalitet i segregerade skolor i förhållande till skolval. Tidigare forskning visar att föräldrar med svensk bakgrund undviker mångkulturella och stigmatiserade bostadsområden, när det kommer till val av skola för deras barn. LÄS MER