Sökning: "Examensarbete konflikthantering i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Examensarbete konflikthantering i skolan.

  1. 1. ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Stellan Karlsson; Therese Lindblom; [2014]
    Nyckelord :islamofobi; rasism; konflikthantering; högstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skola Författare: Therese Lindblom, Stellan Karlsson Termin och år: VT14 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Bengt Jacobsson Examinator: Lisa Wiklund Rapportnummer: VT14-1120-14 Nyckelord: islamofobi, rasism, konflikthantering, högstadiet, lärare Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur högstadielärare i Göteborg förhåller sig till begreppet islamofobi och hur de tänker kring konflikter med islamofobisk grund bland elever. Frågeställningar: • Hur definierar de tillfrågade lärarna islamofobi? • Hur anser de tillfrågade lärarna att islamofobi bör bemötas? • I vilken utsträckning ser de tillfrågade lärarna islamofobi i skolan som ett problem? • I vilken utsträckning upplever de tillfrågade lärarna att de förberetts för att bemöta konflikter av islamofobisk karaktär? För att få svar på syfte och frågeställningar använde vi en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade respondentintervjuer. LÄS MER

  2. 2. Att hantera konflikter i grundskolans tidigare år : Pedagogens delaktighet

    M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Linn Karlsson; [2010]
    Nyckelord :conflict; conflict management; arbitrate; conflict analysis; conflict-notion; Konflikt; konflikthantering; medling; konfliktanalys; konfliktbegreppet;

    Sammanfattning : The subject of this study is conflict management. The purpose of this paper is to examine how teachers deal with conflicts between pupils in primary education. The purpose is also to get more insight on what a conflict is and show different strategies to manage conflicts. LÄS MER

  3. 3. Konflikthanteringskunskaper – spelar teoretisk utbildning någon roll vid praktisk konflikthantering i klassrummet? En studie om vilka faktorer som påverkar om lärare upplever sig förberedda vid konfliktsituationer i klassrummet.

    C-uppsats,

    Författare :Jonna Vinje; Sara Lundgren; [2010]
    Nyckelord :konflikthanteringskurser; konflikthantering; gymna;

    Sammanfattning : SammanfattningSkolan kan vara en konfliktfylld arbetsplats och vi som lärarstudenter upplever att vår utbildning innehåller förlite kurser inom konflikthantering, men är samtidigt inte säkra på att utbildning är den enda faktorn som påverkarhur läraren agerar i konfliktsituationer. Syftet med detta examensarbete är att undersöka huruvida verksammagymnasielärare känner sig förberedda vid konfliktsituationer i klassrummet och om denna känsla beror påutbildning inom konflikthantering, eller om det finns andra bakomliggande faktorer. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter.

    C-uppsats,

    Författare :Nastasha Fre Woldu; [2009-12-01]
    Nyckelord :mångkulturell; multietnisk; pedagoger; konflikthantering; konfliktlösning; ; interkulturell;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen 15 poäng Titel: Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter – En kvalitativ intervjustudie, utförd på sju lärare angående hur de hanterar konflikter i mångkulturella klassrum. Författare: Nastasha Fre Woldu Termin och år: VT 09 Kursansvarig institution: LAU370: Sociologiska institutionen Handledare: Ivar Armini Examinator: Rapportnummer: VT09-2611-001 Nyckelord: mångkulturell, multietnisk, pedagoger, konflikthantering, konfliktlösning, interkulturell ___________________________________________________________________________ Syfte: Att ta reda på hur lärare med yrkeserfarenhet i den mångkulturella skolan, löser de konflikter som uppstår i klassrummet? Huvudfrågor: Hur ser en typisk konflikt ut i ett mångkulturellt klassrum? Vilka pedagogiska strategier tillämpas vid konfliktsituationer? Hur löser man konflikter, om eleverna har skilda uppfattningar beroende på det kulturella bagaget och trosuppfattning i ursprungsfamiljen? Metod: Kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. EQ i skolan- Känslors inverkan på inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Castell; [2002]
    Nyckelord :Education; EQ; emotionell intelligens; känslomässig intelligens; självkännedom; empati; ansvar; kommunikation; problem- och konflikthantering; känslor; social kompetens; IQ; Pedagogik;

    Sammanfattning : Jag har alltid intresserat mig för social kompetens och dess vikt i barn och ungdomars personliga utveckling. Min målsättning är att få grepp om hur viktigt EQ är. Syftet med detta examensarbete är att försöka tydliggöra känslornas inverkan på inlärningen. LÄS MER