Sökning: "Examensarbete matematik lärare gu"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden Examensarbete matematik lärare gu.

  1. 16. Utomhusmatematik. Vad, hur och varför?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Nilsson; Sanna Al-Abadiy; [2007]
    Nyckelord :Utomhusmatematik; matematik; undervisning; diagnos;

    Sammanfattning : BakgrundMatematiken har en viktig roll i skolan, och undervisningen i ämnet skall bidra till att ge allaelever den allmänbildning som behövs för att klara sig i samhället. Forskning visar att bådeundervisning och hemförhållanden påverkar elevers attityder till metoden utomhusmatematik. LÄS MER

  2. 17. Elevers kunskap eller okunskap i addition? En studie om ett antal elevers kunskaper i addition i årskurs 2, utifrån elevdiagnos, elevintervju och lärarintervju

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ingrid Sehlin; Louise Bryngnäs; [2007]
    Nyckelord :Addition; diagnos; individualisering; elevers kuns;

    Sammanfattning : BakgrundNationella- och internationella undersökningar visar att svenska elever har svaga och försämrade kunskaper imatematik. Barnets förkunskaper inom matematik läggs mycket tidigt och skolans första år är viktiga för elevensfortsatta lärande. Dessa kunskaper läggs som grund för eleven att bygga vidare på. LÄS MER

  3. 18. Matematik och språk, en studie om språkets betydelse för elevers matematiska tänkande

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sara Thelin; Marie Jansson; [2007]
    Nyckelord :Matematik; flerspråkighet; minioritetselever; mode;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete var att ta reda på hur matematik och språk hör ihop. Vi har framförallt inriktat osspå att undersöka hur elever med bristande kunskaper i det svenska språket utvecklas inom ämnet matematik. LÄS MER

  4. 19. "Det är slutbetyget i nian som gäller." En intervjustudie om hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i biologi.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Pettersson; Louise Gunnarsson; [2007]
    Nyckelord :Bedömning; betygssättning; lokala kursplaner; biol;

    Sammanfattning : SammanfattningSkolverket har formulerat nationella kursplaner och betygskriterier som samtliga lärare är skyldiga att följa i sittarbete. Varje skola har sedan möjligheten att utforma lokala kursplaner för att konkretisera de nationella. På såsätt kan de underlätta lärarnas arbete och klargöra för eleverna hur de kan nå kunskapsmålen. LÄS MER

  5. 20. Lärare och elevers matematikrelaterade uppfattningar - En studie om sju lärares uppfattningar om matematik samt vad de vet om sina elevers uppfattningar om matematik

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jane Thörnblom; Mia Stolpe; [2007]
    Nyckelord :Uppfattningar; matematik; matematikundervisning. m;

    Sammanfattning : Bakgrund: Upplevelser under vår Verksamhets Förlagda Utbildning har lett till att vi med vårt examensarbetevill försöka se hur lärarens förhållningssätt till matematikämnet är och om det påverkar elevernas uppfattning ommatematik. Under vår VFU har vi genomfört matematikuppgifter som inte varit knutna till något läromedel. LÄS MER