Sökning: "Examensarbete matematik lärare gu"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden Examensarbete matematik lärare gu.

  1. 11. Lärarnas didaktiska förhållningssätt vid matematikundervisning av elever med olika modersmål

    C-uppsats,

    Författare :Hiba Eliasson; Harisa Ascic; [2010]
    Nyckelord :matematikundervisning; lärarens roll; elever med s;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vårt examensarbete var att undersöka lärarnas didaktiska förhållningssätt i ämnetmatematik för årskurs 3 mellan lärare som undervisar elever med svenska som förstaspråkrespektive lärare som undervisar elever med svenska som andraspråk. Målsättningen i vårtarbete har därför blivit att svara på följande frågeställningar:  Anser lärarna att det finns skillnader i didaktiska förhållningssätt som beror på elevgruppens modersmål?  Vilka didaktiska aspekter anser lärarna är väsentliga med avseende på elevernas språkliga bakgrund?Vår undersökning baseras på intervjuer med fyra verksamma lärare i årskurs 3. LÄS MER

  2. 12. Överlämning av elevers matematikkunskaper. En studie av hur ett antal lärare bedömer och dokumenterar elevers matematikkunskaper inför överlämnande mellan åk 3 och åk 4.

    C-uppsats,

    Författare :Malin Conradsson; Gunilla Öman; [2009]
    Nyckelord :Matematik; bed;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta examensarbete ligger i spänningen mellan skolans frihet att tolka och lägga upparbetsätt utifrån läroplan och kursplaner med att ge varje elev en kontinuitet vid förändringar i skolsituationen.Syftet med studien var att undersöka hur ett antal lärare bedömer och dokumenterar elevers matematikkunskaperinför överlämning till ny lärare mellan åk 3 och 4, samt om mottagande lärare anser att denna informationpåverkar deras bemötande av enskilda elever i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 13. Varför blev jag inte godkänd? ­ En studie över elever och lärares uppfattningar om varför elever inte uppnår målen för godkänt i matematik.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maria Billow; Emil Wall; [2008]
    Nyckelord :Matematik; Icke Godkänt; Elevuppfattningar; Interv;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete är, att undersöka vilka föreställningar elever i år 8 och 9 på en skola i nordöstraGöteborg har, angående varför de inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt deras uppfattning om vadsom kan/hade kunnat göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen för godkänt i matematik. Vikommer samtidigt att undersöka vilka föreställningar som positiva nyckelpersoner (definierade av eleven) samtelevernas nuvarande lärare har, gällande varför eleverna inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt derasrespektive uppfattning av vad som hade kunnat/kan göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen förgodkänt i matematik. LÄS MER

  4. 14. Självständigt elevarbete ­ En intervjustudie med 15 lärare om deras syn på Eget arbete i skolår 2

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Merli Magnusson; Ingela Fahlberg; [2008]
    Nyckelord :Planeringsbok arbetsschema; elevansvar; individual;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete var att ta reda på vad begreppet Eget arbete innebär i lärares undervisning iskolår . Vi har undersökt för- och nackdelar med Eget arbete ur dessa lärares perspektiv. LÄS MER

  5. 15. Användande och attityder till laborativ matematik i olika årskurser vid en grundskola

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna-Linnéa Schütt; [2007]
    Nyckelord :matematik; laborativ; grundskola; attityder; använ;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med detta examensarbete är att skapa kunskap om varför och hur man arbetar med laborativmatematik i olika årskurser vid en enskild grundskola.HuvudfrågaHur undervisar man i matematematik vid grunskolan Björken (fiktivt namn) främst med avseende pålaborativa inslag i undervisningen. LÄS MER